• Otamme autosi vaihdossa
  • Kotimainen perheyritys
  • Yli 3000 auton valikoima
  • Autojen kotiintoimitus jopa 24h
Uudet Bürstner-matkailuautot nyt korkotarjouksella: 0% korko + 0€ kulut Tutustu malleihin ja osta omasi >>
Diesel-käyttöiset autot
Autot, joiden käyttövoimana on diesel

Autot, joiden käyttövoimana on diesel

Katso valikoiman autot ja ajoneuvot, jotka kulkevat dieselillä!

Dieselkäyttöinen moottori on oikea valinta  keskikokoisen tai suuren auton voimanlähteeksi, jolla ajetaan keskimäärin yli 20 000 kilometriä vuodessa. Dieselauto on myös bensiiniautoa parempi vaihtoehto pidempiä ajomatkoja varten ja dieselmoottorin vääntö tekee ajosta miellyttävää. Dieselautoihin voidaan tankata myös vähäpäästöistä, uusiutuvaa dieseliä päästöjen pienentämiseksi.

Ajoneuvotyyppi

Näytä

Korimalli

Käyttövoima

Vaihteisto

Energialuokka

Vetotapa

ALV-vähennyskelpoinen

Väri

Hakutuloksia 1737 kpl

Suosikit0

Hups, ei tuloksia!

Ei huolta, tässä valikoimassamme olevat lähimmät vastaavat ajoneuvot.

Katso vastaavanlaiset autot

Erilaisten käyttövoimien osalta Diesel-moottorilla kulkeva auto mielletään monesti voimakkaita tunteita herättäväksi valinnaksi. Huolimatta Dieselin ympärillä pyörivästä keskustelusta, on Diesel energiatehokas ja edelleen yksi suosituimmista autojen käyttövoimista Suomessa autokantatilastojen mukaan. Suosion syinä voidaan pitää hyviä ajo-ominaisuuksia ja käytön taloudellisuutta. Dieselmoottorin hyötysuhde on hyvä.

Dieselautojen suosio ei ole kokenut merkittäviä muutoksia pitkällä aikavälillä tarkasteltaessa, sillä dieselauto on edelleen monelle autoilijalle paras vaihtoehto tien päälle. Useat kuskit arvostavat tehoa ja vääntöä Suomen haastavissa ajo-olosuhteissa ja niitä dieselmoottori tarjoaakin runsaasti. Ohitustilanteet ovat vaivattomia reippaan kiihtyvyyden ansiosta, eikä sormi mene suuhun ylämäessäkään.

Suomessa dieselautojen suosio on ollut vakaata. Noin kolmannes Suomen liikennekäytössä olevista henkilöautoista vuonna 2021 oli dieselkäyttöisiä. Dieselautoja on kuitenkin usein kritisoitu niiden päästöarvojen osalta, ja tästä johtuen myös niihin kohdistunut dieselverotus, tai käyttövoimavero on ollut tuntuvaa. Kannattaa muistaa, että yksistään dieselautot eivät ole syyllisiä saastuttamiseen, vaan ongelman keskiössä on liikenteen ja teollisuuden määrien kasvu kokonaisuudessaan.

Monia askarruttaa onko diesel ympäristöystävällinen vaihtoehto? Dieselautojen keskeinen haaste ovat hiukkaspäästöt ja typen oksidipäästöt (NOx). Nämä muodostuvat ilmassa olevan typpikaasun ollessa palamistilassa. Dieselmoottorissa typen oksideita muodostuu palamisen korkean lämpötilan vuoksi bensamoottoria enemmän. Pakokaasujen jälkikäsittely kuitenkin vähentää niiden määrää merkittävästi.

Miltä dieselautojen tulevaisuus näyttää? Modernin dieselauton kulutus on jo aiempia vuosimalleja huomattavasti pienempää ja näin ollen näiden autojen ympäristölle haitalliset hiilidioksidipäästöt ovat madaltuneet jatkuvasti. Tämä on osittain hiukkassuodattimien ja pelkistävän katalysaattorin ansiota. Dieselauton päästötasot eivät siis ehkä olekaan niin huonot kuin kuvitellaan.

Dieselautojen päästöjä saadaan pienennettyä käyttämällä ajoneuvoissa biopolttoaineita. Monille tuttu ”uusiutuva diesel” on fossiilisen dieselin lailla hapeton, mutta biologista alkuperää oleva parafiininen polttoneste. Sitä valmistetaan myös Suomessa ja sen jalostuksessa käytetään jätteistä ja teollisuuden prosesseista syntyviä tähteitä, mukaan lukien eläinrasvajäte. Tämä valmistusprosessi tuottaa korkealaatuista dieseliä maantiekäyttöön. Tutkimusten perusteella uusiutuva diesel palaa puhtaammin, tuottaen vähemmän karstaa, sekä samalla parantaen auton suorituskykyä. Uusiutuva diesel voi myös vähentää auton huoltotarvetta.

Typen oksidien vähentämiseksi dieseliä käyttövoimana hyödyntäviin autoihin on päästöjen vähentämisteknologiaksi asennettu SCR-, eli AdBlue-järjestelmä, jonka avulla päästöjä voidaan leikata jopa 95 %. Järjestelmä pelkistää typen oksidit uudelleen typpikaasun ja vesihöyryn muotoon ruiskuttamalla veden ja urean seosta pakokaasun sekaan. SCR-teknologia (Selective Catalytic Reduction) ei kasvata juurikaan polttoaineen kulutusta. SCR-varustetut dieselautomallit ovat parhaimmillaan pidemmillä matkoilla. AdBlue-aine on nimestään huolimatta vaaleaa, dieselmoottorissa käytettävää lisäainetta. Sitä hyödynnetään SCR-teknologialla varustetuissa dieselautoissa. Lähes kaikissa uusissa dieselautoissa on käytössä SCR-järjestelmä asennettuna.

Useissa dieselautoissa voi olla asennettuna laihaseoskatalysaattori (Lean NOx Trap), typenoksidiloukku, jonka avulla typen oksideja yksinkertaistetaan jaksottaisella rikkaalla polttoaineseoksella. Katalysaattorin teho on erinomainen kevyellä moottorin kuormituksella. Lisäksi dieselautoissa voidaan päästöjen vähentämiseksi hyödyntää pakokaasujen takaisinkierrätystä.

Dieselautosta peritään suuria veroja, mutta siitä huolimatta sen kulut riittävillä kilometreillä voivat olla bensa-autoa vähäisemmät. Lisäksi kannattaa huomioida, että usein dieselautosta löytyy vääntöä edellä mainittua enemmän. Kuormaa kasvatettaessa ja peräkärryä vedettäessä dieselauton kulut nousevat melko maltillisesti. Sähköautolla tai hybridillä peräkärryn veto harvemmin onnistuu, tai ainakin painolastin kuorman osalta tulisi olla pieni.

Ikuinen kysymys tuntuu olevan se, että hankkiako bensa vai diesel? Polttoainekulutus dieselillä saattaa olla pienempi kuin vastaavanlaisella bensiiniautolla. Lisäksi toimintasäde on usein bensa-autoa pidempi, sillä tankillisella dieseliä ajaa 1000–1200 kilometriä. Bensiinillä vastaava matka on 600–700 kilometriä.

Tehtäessä valintaa siitä, mikä on paras käyttövoima minulle itselleni, tai mikä käyttövoima tulisi hankkia omaan autoon ei yhtä selvää ratkaisua ole. Dieselvero ja dieselauton kulut ovat ne syyt, miksi omien tarpeiden kartoittaminen ja vuosittaisten kilometrien laskeminen kannattaa, mikäli ei ole aiemmin dieselautoa omistanut. Tämä avaa dieselin kannattavuutta henkilökohtaisella tasolla.

No milloin kannattaa ostaa dieselauto? Yleinen käsite on, että diesel auto ei välttämättä sovi pelkästään kaupunki- tai taajama-ajoon. Ajokilometrejä tulisi dieselillä kertyä vähintään 20 000 kilometriä, jotta diesel on kannattava käyttövoimavalinta itselle. Diesel onkin käyttövoimana paljon maantieajoa ajavalle kuljettajalle se taloudellisin vaihtoehto. Jos ajokilometrejä ei kerry tarpeeksi, diesel ei ehkä ole kannattavin vaihtoehto.