• Otamme autosi vaihdossa
  • Kotimainen perheyritys
  • Yli 3000 auton valikoima
  • Autojen kotiintoimitus jopa 24h

Sähköauton ostaminen ja hankinta – ostajan tietopaketti

Onko aika vaihtaa sähköllä kulkevaan ajoneuvoon? J. Rinta-Joupin sähköauton osto-opas tuo esiin tärkeimmät tiedot sähköisestä käyttövoimasta sekä antaa vastaukset useasti kysyttyihin kysymyksiin. Lue alta vinkit ja ohjeet sähköauton hankintaan liittyen.

Liikenne sähköistyy hurjaa vauhtia ja sähköautoja kohtaa tien päällä entistä tiheämmin. Sähkölatauspisteitä nousee jatkuvasti huoltoasemien ja päivittäistavarakauppojen pihoihin. Rekisteröintitilastot ovat nousussa ja kuluttajien kiinnostus sähköisiä ajoneuvoja kohtaan kasvaa. Sähkö on hyvin varteenotettava käyttövoima, joka on tullut jäädäkseen perinteisempien käyttövoimien rinnalle.

Sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin lukeutuvat:

  • täyssähköauto (BEV – Battery Electric Vehicle) ja (EV - Electric Vehicle)
  • kevythybridi (MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle)
  • itselataava hybridi (HEV – Hybrid Electric Vehicle)
  • ladattava hybridi (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • söhköauto, jossa on toimintamatkan pidentäjä (E-REV Extended Range Electric Vehicle)

Täyssähköauto (BEV ja EV) – Täyssähköautot toimivat pelkästään sähkömoottorilla, ja kaikki niiden liikkumiseen vaadittava energia ladataan pääsääntöisesti ulkoisesta lähteestä. Lataaminen tapahtuu yleisimmin kotiin hankitusta sähkölatauspisteestä, kotitalouspistorasiasta tai julkisesta latauspisteestä.

Kevythybridi (MHEV) – Kevythybrideissä on polttomoottorin lisäksi pieni sähkömoottori, joka ottaa talteen jarrutusenergiaa. Sähkömoottori tukee polttomoottoria auton käynnistyksessä ja kiihdytyksissä. Toimenpiteen ansiosta polttoaineenkulutus pienenee, joten se tarjoaa autoilijalle pienemmät polttoainekulut sekä matalammat päästöt. Kevythybridiä ei voi ladata latausaseman tai pistorasian kautta.

Hybridi ja itselataava hybridi (HEV) – Hybridiautosta löytyy bensiinimoottorin lisäksi sähkömoottori ja pieni akusto. Se eroaa kevythybridin sähkömoottorista siten, että hybridiautolla pystyy liikkumaan pelkän sähkömoottorin voimin, toisin kuin kevythybridillä. Energian talteenotto tapahtuu ajon aikana ja sähkömoottori varastoi jarrutusenergiaa auton ajoakustoon. Hybridiauto on taloudellinen vaihtoehto erityisesti taajamapainotteiseen ajoon, sillä sen polttoaineenkulutus kaupunkiajossa on huomattavasti polttomoottoriautoa alhaisempi. Hybridiautossa ei ole erikseen latausliitintä, eikä sitä voi ladata latausaseman tai pistorasian kautta.

Ladattava hybridi (PHEV) – Ladattava hybridiauto on ominaisuuksiltaan samankaltainen kuin edellä mainittu hybridi. Kuten nimikin sen kertoo, ladattavaa hybridiautoa voidaan ladata myös ulkoisesta lähteestä. Auton kyljestä löytyy latauspistokepaikka, jonka toinen pää voidaan liittää sähkölatausasemaan. Lisäksi ladattavan hybridin akusto on yleensä tavallisen hybridin akustoa suurempi ja sähkömoottori tehokkaampi, tästä syystä sen toimintamatka pelkällä sähkömoottorilla ajettaessa on huomattavasti hybridiä pidempi. Myös ladattava hybridi ottaa jarrutettaessa talteen energiaa, jota se hyödyntää esimerkiksi kiihdytyksissä.

Extended Range Electric Vehicle (E-REV) – Pistokkeesta ladattava täyssähköauto, joka on varustettu pienellä moottorilla tai generaattorilla, jolla voidaan ajon aikana ladata akkuja. Polttomoottori käynnistyy vain tuottamaan lisäsähköä akkua varten. Toisin kuin muut hybridit, se ei kuitenkaan suoraan aja ajoneuvoa. Lataamalla ajon aikana toimintasäde pidentyy. Esim. BMW i3 REx.

Ostajan onneksi valinnanvaraa erilaisista sähkökäyttöisistä ajoneuvotyypeistä löytyy hyvin ja niitä vertailemalla on helpompaa löytää se juuri itselle sopivin käyttövoimaratkaisu. Tässä ostajan opas -kirjoituksessa keskitytään kuitenkin pääosin vain täyssähköauton hankintaan liittyviin asioihin.

Uuden ajoneuvon hankintaan kannattaa paneutua aina huolella ja tutkimustyöhön kannattaa varata aikaa sekä malttia. Tämä pätee erityisesti sähköauton hankinnan kohdalla. Kyseessä on kohtuullisen tuore käyttövoima, joka sisältää uudenlaista tekniikkaa. Tietoa kannattaa haalia internetin syövereistä, keskustelupalstoilta, erilaisista automedioista ja J. Rinta-Joupin blogista. Eritoten koeajovideot antavat laajemman perspektiivin auton käytöstä ja ylläpidosta.

 

Kartoita omat ja auton käyttötarpeet

Sähköauton hankintaa miettiessä kannattaa ensin kartoittaa omat auton käyttötarpeet ja ajotottumukset. Ota huomioon muun muassa auton vuotuinen ajomäärä, tilantarve, käyttökustannukset sekä hankintabudjetti.

Sähköautot kehittyvät jatkuvasti ja akut niiden rinnalla. Kehityksen myötä sähköautojen toimintasäteet kasvavat ja uusimmilla sähköautoilla pääsee jo yli 500 kilometriä yhtä soittoa. Tämä tarkoittaa sitä, että pidempikin työmatka tai reissu luonnistuu uudehkolla sähköautolla. Varjopuolena uusissa sähköautoissa on korkeampi hankintahinta, joka saattaa osalle ostajista muodostua hankinnan esteeksi.

Kevyemmilläkin akuilla varustetut sähköautot tarjoavat noin 200 kilometrin toimintamatkan, soveltuvat hyvin taajama-ajoon ja ovat hankintahinnaltaankin maltillisempia. Tällaisellakin sähköautolla taittaa lyhyemmät työmatkat näppärästi.

Sähköautovalikoima on monipuolistunut runsaasti ajan saatossa ja niitä on saatavilla monessa eri kokoluokassa – aina pakettiautosta maasturiin sekä pienempiin sedan-mallisiin sähköautoihin. Tilanpuutteesta sähköauton hankinta tänä päivänä tuskin jää kiinni, sillä valinnanvaraa eri kokoluokissa riittää.

 

Sähköauton käyttökustannukset

Sähköauton käyttökustannukset koostuvat auton sähkölatauksesta, ajoneuvoverosta, vakuutuksesta ja huoltokuluista. Suurin etu polttomoottoriautoihin verrattaessa syntyy sähkölatauksen edullisista käyttökustannuksista. Bensiinin ja dieselin hinnat ovat sähkön hintaa korkeammat, mikä tarkoittaa sähköautoilijalla edullisempia kilometrejä.

Sähkölatauksen kustannukseen vaikuttaa latauspaikka – lataatko autoa julkisilla latausasemilla vai kotiin hankitulla laturilla. Sähköauton kotilataus tulee kustannuksiltaan edullisemmaksi, kun taas julkisella latauspisteellä hinnat ovat korkeammat.

Paljonko sähköautolla ajaminen maksaa? Lue lisätietoa sähköauton kustannuksista.

  

Sähköauton vero, vakuutus, huolto ja budjetti

Autovero on poistunut täyssähköautoista 1.1.2022, jonka vuoksi uuden sähköauton saa nyt aikaisempaa edullisemmin. Ajoneuvon käytöstä perittävä vuotuinen ajoneuvovero maksetaan ajoneuvon kokonaismassan mukaan.

Sähköautoa vakuuttaessa on suositeltavaa kilpailuttaa vakuutuspalveluja tarjoavat toimijat. Vakuutuksen hinta vaihtelee yksilöllisesti ja se on yleensä hieman polttomoottoriautoja korkeampi. Hintaan vaikuttaa mm. sähköautojen korkeat korjauskulut vahinkotapauksissa, omistajan vahinkohistoria, automallin vahinkotilastot sekä sijainti.

Polttomoottoriautoihin verrattuna sähköauton huoltamisen tarve on vähäisempää ja huoltoväli useasti pidempi, sillä auton moottori on käytännössä huoltovapaa. Merkittävimmät huoltotoimenpiteet ovat jarru- ja jäähdytysnesteiden vaihtamiset sekä matkustamon raitisilmasuodattimen uusiminen. Sähköautojen huollot ovatkin luonteeltaan enemmän tarkastusmaisia verrattuna polttomoottoriautojen huoltotarpeisiin.

Auton hankintabudjetti kannattaa kartoittaa huolellisesti. Sähköauton kohdalla budjetti koostuu yleisesti kulkuneuvon hankintahinnasta, rahoituksesta ja sen korosta, tarvittavista lisäpalveluista sekä mahdollisesta kotilatausasemasta ja sen asennuksesta. On suositeltavaa selvittää, mitkä edellä mainituista ovat omiin tarpeisiin vaadittavia ja soveltuvia, ja koostaa kokonaisbudjetti niiden perusteella.

 

Sähköauton toimintasäde

Kuten mainittua, sähköautojen toimintasäteet vaihtelevat eri merkkien ja mallien välillä. Valmistajat ilmoittavat uuden sähköauton tarkan toimintasäteen yleensä sen lanseerauksen yhteydessä. On silti hyvä muistaa, että toimintamatkan todellinen pituus riippuu ajo-olosuhteista, matkustuskuormasta, ajotyylistä ja ajomaastosta. Mikäli sähköauton kyydissä on nelihenkinen perhe ja ajetaan -20 asteen pakkasessa, niin todellinen toimintamatka on todennäköisesti valmistajan ilmoittamaa toimintasädettä selvästi alhaisempi.

Ajoneuvon käyttämän ajoakun kapasiteetti on suurin yksittäinen tekijä puhuttaessa sähköauton toimintasäteestä. Pienemmissä sähköautoissa on 20–30 kWh:n akku, joka riittää noin 150–250 kilometrin matkaan. Sen sijaan uusimpien sähköautojen suurilla 75–95 kWh:n akuilla voi saavuttaa jopa yli 500 kilometrin toimintamatkan.

Esimerkiksi Kia ilmoittaa uuden EV6-täyssähköautonsa toimintamatkaksi parhaimmillaan 528 kilometriä, kun taas Fordin Mustang Mach-E -sähköautomallin toimintamatka on jopa 610 kilometriä yhdellä latauksella. EV6:n akku on 77,4 kWh, kun taas Mustang Mach-E:n 98 kWh.

 

Sähköauton lataus

Jokaisessa täyssähköautossa on paikka latauspistokkeelle, joka sijaitsee yleensä auton kyljessä jommallakummalla puolella. Autoa voidaan ladata joko kotona tai julkisilla latauspisteillä. Näistä edullisemmaksi sähköautoilijalle tulee kotilatauksen hyödyntäminen, julkisten latauspisteiden hintojen ollessa yleisesti korkeammat.

Kotilatausta varten suositellaan hankkimaan erillinen kotilatausasema, sillä sen latausvirta on normaalia pistorasiaa suurempi ja täten latausaika on myös lyhyempi. Latausaseman asennus tulee jättää ammattilaisen tehtäväksi.

Lataus onnistuu myös yleisesti kauppojen ja huoltoasemien yhteydestä löytyvillä pikalatauslaitteilla, joilla akku täyttyy kotilatausasemaa nopeammin. Kuitenkaan kaikki sähköllä ladattavat autot eivät sovi pikaladattaviksi ja suuri latausvirta voi vaikuttaa akun käyttöikään. On suositeltavaa selvittää sähköajoneuvon valmistajan lataussuositukset ennen käyttöä.

Miten sähköautoa ladataan turvallisesti? Lue lisätietoja sähkölatauspistokkeista.

Sähköauton akun lataaminen täyteen vie akun koosta, aseman lataustehosta sekä käytettävästä latauskaapelista riippuen noin 15 minuutista aina kymmeniin tunteihin. Suurella teholla ladattaessa saavutetaan lyhyempi latausaika, mutta toisaalta suuren lataustehon saavuttamiseen vaaditaan tehokas latausasema, riittävän paksu latauskaapeli sekä auton tuki suurelle latausvirralle.

Sähköauton lataaminen

 

Huomioi ainakin nämä asiat sähköautoa ostaessa

Jos ostat sähköauton käytettynä, tee sille ensin samat perustarkastukset kuin mille tahansa ajoneuvolle:

  • Tarkasta auto huolellisesti ulkoapäin ja varmista, että auto on maali- ja lasipinnoiltaan ehjä. Tutki myös auton alusta huolellisesti ja käy läpi renkaiden urasyvyydet.
  • Käy huoltokirja huolellisesti läpi, sillä säännöllisesti huollettu ajoneuvo on yleensä huoltamatta jätettyä autoa luotettavampi.
  • Koeaja auto! Se antaa sinulle tarkemman tuntuman autoon ja havaitset helpommin, vastaako se toiveitasi ja tarpeitasi. Testaa jarrujen, ohjauslaitteiden sekä varusteiden toimivuus. Sähköautot ovat yleensä hiljaisia, joten varmista, ettei autosta lähde ylimääräisiä, varoittavia ääniä.
  • Älä epäröi kysyä apua myyjiltämme – tällä alalla tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa. J. Rinta-Joupin ammattitaitoiset myyjät antavat sinulle tarvittavat tiedot esimerkiksi auton huolto- tai kolarihistoriasta ja muista tärkeistä autoon liittyvistä asioista.

Perustarkastusten lisäksi sähköautosta on hyvä selvittää:

  • Sähköauton toimintamatka ja akun kunto.
  • Sähkölatauksen käyttö, toimivuus ja nopeus.
  • Mahdolliset erilaiset ajotilat ja niiden vaikutus ajokokemukseen.
  • Muista myös selvittää, onko autossa tai ajoakussa takuuta jäljellä.

Nyt sinulle on hyvät perustiedot sähköauton ostamiseen! Tutustu seuraavaksi monipuoliseen sähköautojen valikoimaamme.