28.12.2021

Automerkin valinnassa selkeitä sukupuolten välisiä eroja

Suomen suurimpiin lukeutuva autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy tutki myyntitilastojaan kahden viimeisen vuoden ajalta (10/2019–11/2021). Tuloksista paljastui sukupuolten välisiä automerkkikohtaisia hankintaan liittyviä eroja. Tilastoissa vertailtiin nais- ja miesasiakkaiden osuutta kunkin automerkin hankkineiden asiakkaiden osalta.

Naisten kohdalla tuloksissa korostuivat erityisesti keskihintaiset automerkit, kun taas miesten kohdalla nousivat arvokkaammat premium-autot. Naisten osalta suhteellisesti ostetuin yksittäinen automerkki oli Kia (48 % merkkiä ostaneista asiakkaista naisia). Toiseksi ja kolmanneksi ostetuimmat heillä olivat Hyundai (44 % asiakkaista naisia) ja Toyota (41 %). Miesten kohdalla vastaavat olivat Mercedes-Benz (76 % ostaneista miehiä), Bmw (74 % miehiä), sekä jaetusti Mitsubishi ja Volvo (72 %).

Ketjun myyntitilastoista havaittiin miesten suuri osuus matkailu- ja pakettiautokaupassa. Lukujen mukaan matkailuauton autoliikeketjulta ostaneista asiakkaista 82 % oli miehiä. Vastaavasti pakettiautojen kohdalla miesten osuus ostaneista oli jopa 87 %.

Ketjun myyntijohtaja Markku Ala-Hakunin mukaan tilastoista ei pidä vetää liian yksiselitteisiä tulkintoja sukupuolten ostokäyttäytymisestä, sillä auton ostopäätös on harvoin yhden ihmisen varassa.

”Usein oletetaan, että miesten auton ostopäätökseen vaikuttavat erityisesti tekniset ja esteettiset yksityiskohdat, kuten auton ulkonäkö ja varustelu, kun naiset suosivat luotettavuutta ja turvallisuutta. Tässä lienee perää, mutta asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen. Tilastot eivät puhtaasti kuvasta sukupuolten välisiä eroja, vaan osittain kyseessä on varsin tavanomainen tilanne jossa puolisot tekevät ostopäätöksen yhdessä. Ykkösautoksi valikoituu keskivertoa arvokkaampi ajoneuvo, joka hankitaan usein miehen nimiin. Kakkosautoksi ostetaan edullisempi vaihtoehto ja se tulee naisen nimiin. Samanlaista asiakaskäyttäytymistä olemme havainneet matkailuautokaupassa, sekä pien- ja perheyritysten kohdalla.”

Naisten osuus kaikista kyseistä merkkiä ostaneista*

1. Kia 48 %
2. Hyundai 44 %
3. Toyota 41 %
4. Nissan 40 %
5. Opel 39 %

Miesten osuus kaikista kyseistä merkkiä ostaneista*

1. Mercedes-Benz 76 %
2. Bmw 74 %
3. Mitsubishi 72 %
4. Volvo 72 %
5. Audi 70 %

*Tilastoissa on vertailtu naisten ja miesten välistä osuutta kyseistä automerkkiä J. Rinta-Joupilta ostaneista. Näistä asiakkaista noin 66 % oli miehiä ja loput 34 % naisia. Luvuissa on huomioitu vain automerkit, joilla on tilastollisesti merkittävä myyntimäärä.

Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800