12.6.2020

Vaihtoautojen kysyntä kesällä hurjassa kasvussa

Vaihtoautojen kysyntä on kotimaassa tällä hetkellä jopa 94 % korkeampaa kuin tämän vuoden huhtikuussa, kertoo yhden suurimman kotimaisen autoliikeketjun, Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n tuoreet verkkosivutilastot. Kysyntä näkyy myös myynnissä, sillä yrityksen kesäkuun alun vaihtoautokauppa näyttää yli 30 % kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tilastot on kerätty ajalla 1. – 10. huhtikuuta 2020, sekä 1. – 10. kesäkuuta 2020. Aiemmin ketju tiedotti käytettyjen henkilöautojen kauppansa kasvaneen kuluneen vuoden toukokuussa jopa 15 %.

Nämä kymmenen perusautoa viedään nyt käsistä

”Vaihtoautokauppa käy Suomessa ennätystahtiin. Tästä johtuen autoliikkeet ostavat kaikenlaisia autoja kiivaasti varastoon. Taloudellisen epävarmuuden keskellä moni kuluttaja harkitsee päivittävänsä vanhan arjen vanhan, luotettavan autonsa hieman uudempaan täysin vastaavaan malliin, joka kestää käyttöä seuraavat lähivuodet. Kysynnästä johtuen, meitä autoalan ammattiostajia kiinnostavatkin keskihintaluokkaan kuuluvat, muutaman vuoden vanhat vaihtoautot, jotka viedään meiltä jatkuvasti käsistä. Näitä malleja ovat erityisesti sellaiset kymmenen autoa kuin: Ford Focus, Volkswagen Passat, Mercedez Benz E-sarja, Kia Rio, Ford Fiesta, Nissan Qashqai, Audi A4, Honda Civic, Toyota Yaris ja BMW 320. Jos sinulla on tarpeettomana tallissa joku näistä, niin sitä kannattaa ehdottomasti tarjota autoliikkeelle ostettavaksi,” J. Rinta-Joupin ostopäällikkö Ville Korpela kertoo.

Jopa 20 miljoonaa euroa vaihtoautovaraston kasvattamiseksi

J. Rinta-Jouppi kertoi aiemmin investoivansa 15 000 000 euroa autovarastonsa kasvattamiseen. Nyt ostobudjetiksi on kaavailtu jopa 20 miljoonan euron summaa, joka on tarkoitus käyttää aggressiiviseen vaihtoautovaraston täydentämiseen seuraavan kolmen kuukauden aikana: ”Nyt vaaditaan rohkeita tekoja. Vastaamme kysyntään voimakkaasti osittain niin, että kasvatamme varastoamme nopealla aikavälillä huomattavan ostobudjetin turvin. Samalla helpotamme uuden auton ostoa tarjoamalla varastomme Kia, Ford ja Mitsubishi -ajoneuvoihin 0 % korko, 0 € kulut -tarjousta. Tämä on kriittistä, sillä uusien autojen kauppa on myös erittäin tehokas tapa haalia laadukkaita vaihtoautoja lisää myytäväksi. Moni kun tuo vanhan autonsa meille vaihdossa. Tarjous on myös todistettavasti toiminut, sillä uusien autojen kaupanpäättäminen oli meillä lähes 60 % kasvussa toukokuussa, verrattuna viime vuoden toukokuuhun. Kasvu näyttää jatkuvan lähes yhtä voimakkaana myös kesäkuun alkupuoliskolla,” toteaa J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Lisätiedot:

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800