10.3.2020

Autoliikeketju J. Rinta-Jouppi julkisti alkuvuoden 2020 verkkosivutilastojaan: suomalaisia kiinnostavat eniten 8000-15000 euron hintaiset autot

Yhden Suomen suurimmista autoliikeketjuista, Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n alkuvuoden 2020 verkkokävijätilastot osoittavat, että vuoden 2020 alussa haetuimmat autot rintajouppi-fi -osoitteessa olivat selkeästi alle 15000 euron hintaluokan ajoneuvoja. Suomalaiset hakivat netin kautta eniten ajoneuvoja, jotka asettuivat 8000 – 15000 euron tuntumiin. Selvästi suosituimmat ajoneuvot olivat keskiarvoltaan noin 10000 euron hintaisia, sekä alle 15000 euron alapuolella. Toiseksi haetuimmat hintaluokat verkkohauissa olivat 10000 – 20000, sekä 15000 – 25000 euron arvoiset autot. Tilastot ovat rintajouppi.fi -sivustolta, ajalta 1. tammikuuta – 29. helmikuuta 2020. Suurta muutosta vuoden 2019 koko vuoden lukemiin ei havaittu.

Verkkohakujen tilastot heijastelevat suomalaista henkilöautojen keski-ikää

”Suomi on ajoneuvojen ja autojen kannalta hyvin erilainen maa, verrattuna esimerkiksi naapurimaihin. Meillä vallitsee vahvasti muuta Eurooppaa vanhempi autokanta, sillä auton keski-ikä Suomessa on noin 12,1 vuotta. Etelämmässä se on 10,5 vuoden tuntumassa. Verkkohakujen laadusta omalla sivustollamme voi nopeasti todeta, kuinka etenkin valikoimamme vuosimallia 2011-2013 olevat vaihtoautot, eli noin 7-10 vuotiaat autot kiinnostavat suurta osaa suomalaisia autoilijoita selvästi eniten. Suomalaiset tuntuvat autojen selailussa pitävän mielessä vahvasti omat todelliset tarpeensa ja varansa, sen sijaan että he haikailisivat ajankuluksi kalliimpien autojen perään. Vaikuttaa myös siltä, että hakujen perusteella autokantaan tai henkilöautojen keski-ikään ei ole nähtävissä suurta muutosta uudempien autojen suuntaan ennen kuin autoveroon tulee radikaaleja uudistuksia”, J. Rinta-Joupin toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi kommentoi.

Auto ostetaan Suomessa pääosin tarpeeseen

”Tänä päivänä autoa hankkivalle asiakkaalle on tarjolla monia erilaisia rahoitusratkaisuja, jotka mahdollistavat eri hintaluokkien auton hankkimisen monellekin eri tulotason tai ikäluokan asiakkaalle. Toisin sanoen, auton hankinta on ikään kuin demokratisoitunut, eikä kallis ajoneuvo ole enää yhtä luotettava tai vahva elintason mittari kuin ennen vanhaan. Samaan aikaan, auton rooli statussymbolina Suomessa on merkittävästi vähentynyt ja moni asiakkaistamme ostaakin autonsa jalat maassa tarpeen, ei tahtotilan mukaan. Tämä osin selittää myös, miksi suomalaisiin vetoaa halvemman hintaluokan ajoneuvot niin vahvasti”, J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni toteaa.

Lisätiedot:

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800