19.5.2020

Kivijalkakaupan hiljaisuus ei kerro todellisesta kysynnän määrästä

Suomalaisissa autoliikkeissä asioi nyt ihmisiä fyysisesti vain murto-osa niistä asiakasmääristä, mihin aiempina vuosina on totuttu. Autojen kysyntä on kuitenkin kasvussa. Autokauppojen toukokuun alun asiakaskontaktien määrät ovat kasvaneet noin 40% tammikuun vastaavista lukemista, kertoo autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n tilastot.

”Autokaupan rakenne on muuttunut radikaalisti viimeisen parin kuukauden aikana. Samalla kun liikkeissä ei asiakkaita juuri käy, ovat esimerkiksi verkon kautta tulleet asiakasliidit meillä kasvaneet toukokuussa jopa yli 60% verrattuna vuoden ensimmäisiin viikkoihin. Myös kotisivujemme chatin kautta tulevat ostokontaktit ovat kasvaneet noin 5% samalla aikavälillä. Liikkeissä todistettava hiljaisuus ei siis kerro mitään autojen kysynnän todellisesta tilanteesta. Kysyntä ei ole kuollut, vaan kauppaa tehdään verkossa”, J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni valaisee.

Autojen kotiintoimitukset huimassa kasvussa alkukevään aikana

Rinta-Jouppi Oy:n mukaan autoliikeketju joutuu nyt mukautumaan kaupan muuttuneeseen luonteeseen jatkuvalla tahdilla. Liikkeiden toimintaa on viime aikoina uudelleenorganisoitu ja ajoneuvon hankintaa helpottavia etäpalveluja on tehostettu nopealla aikavälillä. Samalla J. Rinta-Joupin kotiintoimituksissa on kuluneen alkuvuoden neljänneksen aikana nähty noin jopa 65% kasvu verrattuna vuoden 2019 tammi-huhtikuun lukuihin. Pelkästään huhtikuussa toimitettiin tänä vuonna autoja suomalaisiin koteihin 129% enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan.

”Nykyisen poikkeustilanteen alkaessa optimoimme verkkopalveluitamme ja panostimme autojen kotiintoimitukseen tarjotaksemme asiakkaille turvallisen ostotavan, sekä rohkaistaksemme kaupan jatkumista. Olimme silti hyvin skeptisiä siitä, miten se vaikuttaa kauppaan. Tämän hetken autojen kysynnän määrä kuitenkin yllätti meidät positiivisesti. Kuljetuksille on ollut tarvetta. Erityisen hienoa on, että oletettavasti tämä suhteellisen vilkas tilanne jatkuu myös kesällä, sesongin ollessa normaalistikin autokaupan alalla vilkkaimmillaan. Kesälomat päätettiin ajoittaa kesälomakauden alkuun, mutta kysynnän kasvun myötä alkuperäistä rytmitystä on ollut pakko muuttaa niin, että asiakaspalvelu pystytään kaikissa tilanteissa varmasti varmistamaan. Olemme tällä hetkellä myös rekrytoimassa lisää henkilökuntaa vastaamaan kasvavaan kysyntään ja digitaalisen kaupankäynnin vaatimuksiin”, Ala-Hakuni kertoo.

Autonkuljettajat eivät koe omaa terveyttään uhatuksi

Autoliikkeelle ajoneuvojen turvallinen kotiintoimitus on nyt kriittinen palvelun osa-alue ja sille asetetaan tiukkoja vaatimuksia ketjun toimesta. Vaikka kuljettajat joutuvat päivittäin noudattamaan asetettuja varotoimenpiteitä tarkasti asiakkaiden ja henkilökunnan terveyden takaamiseksi, ei muuttunut arki aiheuta ylimääräistä pelkoa työntekijöiden joukossa.

”Arki jatkuu periaatteessa normaalisti. Oma terveys ei huoleta, sillä toimittaessamme ajoneuvon asiakkaalle pidämme aina vaaditun turvavälin kommunikoidessamme. Suojavarusteet ja desinfiointiaine kulkevat myös aina mukana. Uuteen toimintamalliin kuuluu, että puhdistamme kosketukselle altistuneet pinnat kuten ratin, ovenkahvat ja vaihdekepin. Terveysriskit ovat tärkeitä tunnistaa ja minimoida jokaisessa asiakaskohtaamisessa, mutta eritoten riskiryhmään kuuluvien ihmisten kanssa. Annettuja turvallisuusohjeita oikein noudattaessa tunne siitä, että on turvassa itsekin, luonnollisesti kasvaa”, kuvailee J. Rinta-Joupin ajoneuvonkuljettaja Juha Heinonen omaan työhönsä kohdistuvia viruksen vaikutuksia.

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800