11.11.2025
Dieselautojen rooli suomalaisessa autokannassa on murroksessa. Vielä muutama vuosi sitten se oli itsestään selvä valinta paljon ajaville ja suuria kuormia vetäville, mutta nyt sen asemaa haastavat uudet käyttövoimat. Täysin katoamassa diesel ei kuitenkaan vielä ole. Se on yhä toiseksi myydyin käyttövoima, vaikka sen rooli on muuttumassa.
Autoliikeketju J. Rinta-Joupin tilastojen mukaan käytettyjen dieselhenkilöautojen osuus on pienentynyt viimeisen viiden vuoden aikana noin 10 prosenttiyksikköä kaikista käytettyjen henkilöautojen kaupoista. Kehitys vastaa markkinan yleistä suuntaa.
Myyntijohtaja Markku Ala-Hakunin mukaan kehitykseen vaikuttaa useampi samanaikainen ilmiö.
– Sähkö- ja hybridiautojen nopea yleistyminen, polttoaineen hinnanvaihtelut sekä uusien dieselhenkilöautojen tuotannon väheneminen Euroopassa ovat kaikki tekijöitä, jotka muokkaavat markkinaa. Muutos ei ole yhden syyn seurausta, vaan monen rinnakkaisen kehityksen yhteisvaikutusta, Ala-Hakuni sanoo.
Vaikka dieselautojen osuus käytettyjen henkilöautojen kaupasta on laskenut, yhtiö on kasvanut kokonaisuudessaan ja pystynyt samalla lisäämään dieselien kappalemääräistä myyntiä. Diesel on edelleen toiseksi myydyin käyttövoima bensiiniautojen jälkeen, kun tarkastellaan käytettyjen autojen myyntiä.
– Vähän ajettujen dieselien saatavuus on heikentynyt, ja tarjonta kapenee vuosi vuodelta. Se on lisännyt kilpailua hyväkuntoisista yksilöistä. Dieseleissä on myös se erityispiirre, että ne kiinnostavat ostajia vielä paljon ajettuinakin. Diesel on pitkäikäinen valinta, ja hyvä huoltohistoria tekee siitä houkuttelevan vielä vuosienkin päästä, Ala-Hakuni arvioi.
Vuonna 2035 voimaan tuleva EU:n päätös uusien bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämisestä muuttaa markkinaa vähitellen. Ala-Hakunin mukaan se ei tarkoita dieselin äkillistä loppua. Päinvastoin: käytettyjen kysyntä voi hetkellisesti jopa kasvaa.
– Kun uusien dieselautojen tuotanto hiipuu, hyväkuntoisten käytettyjen arvo todennäköisesti nousee. Diesel vaikuttaa säilyttävän vetovoimansa erityisesti niiden ostajien keskuudessa, jotka ajavat pitkiä matkoja. Kun kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, se kertoo osittain siitä, ettei diesel ole vielä katoamassa, vaan löytämässä uuden paikkansa muuttuvassa autokannassa, Ala-Hakuni summaa.
Lisätietoja
Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800
Jarmo Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin. J. Rinta-Joupin pääkonttori sijaitsee Seinäjoella. Maan merkittävimpiin ja arvostetuimpiin kuuluvan vaihtoautokaupan merkkiedustuksiin kuuluu Ford, Kia, Adria, Kabe sekä Bürstner.