20.12.2023

Vuosi 2023 on ollut epävarmuuden aikaa autokaupalle. Talouden heilahtelut heijastuvat suoraan kuluttajien käyttäytymisessä ja sitä myöten autokaupassa. Käytettyjen autojen suosio on kasvanut, joka näkyy myös myytyjen autojen keskihintojen laskuna. J. Rinta-Joupin myyntijohtaja ennustaa vahvaa kasvua käytettyjen ajoneuvojen kaupassa vuodelle 2024.

Autoliikeketju J. Rinta-Joupin kuluva vuosi alkoi takerrellen. Alun vaikeuksien jälkeen myynti kuitenkin koheni nousujohteisesti pitkin vuotta, erityisesti sen jälkimmäisellä puoliskolla.

Ketjun myyntijohtajan Markku Ala-Hakunin ajatukset kuluneesta vuodesta ovat kaksijakoiset.

”Talouden erilaiset heilahtelut ovat vaikuttaneet autokauppaan merkittävästi kuluneena vuonna. Myynnin keskihinnat ovat laskeneet ja kuluttajat ostavat autonsa entistä useammin käytettynä. Vuosi oli joka tapauksessa nousujohteinen, niin meillä kuin yleisesti alallakin.”

Käyttövoimien osalta hybridiautot ovat vuoden 2023 merkittävin nousija. Niiden myynti J. Rinta-Joupilla kasvoi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla jopa 57 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Hybridiautojen myynnin odotetaan kasvavan myös vuonna 2024.

”Hybridiautot tarjoavat kuluttajille sopivan siirtymävaiheen kohti täyssähköautoja ja ovat monille myös taloudellisesti fiksu valinta”, Ala-Hakuni toteaa.

Täyssähköautojen myynti oli vuoden aikana vaihtelevaa, heikkoa ensimmäisellä vuosipuoliskolla ja vahvaa nousua jälkimmäisellä puoliskolla. Loppuvuoden pyrähdyksestä huolimatta täyssähköautojen kaupan ennustaminen on haastavaa johtuen sähkön ja autojen hintojen epävarmuudesta. Valmistajien tekemä autojen uudelleenhinnoittelu ja uudet mallit tuovat kuitenkin täyssähköautot taloudellisesti yhä useampien kuluttajien ulottuville.

Myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni tunnistaa riskejä vuodelle 2024, erityisesti liittyen kuluttajien luottamukseen omaan talouteensa. Mikäli luottamus ei kasva, on se riski myös autokaupalle. Hän kiinnittää huomiota myös poliittisiin riskeihin, jotka voivat lisätä epävarmuutta kuluttajien keskuudessa ja vaikuttaa autokauppaan.

Vaikka kuluva vuosi on tarjonnut epävarmuutta ja tulevaisuudessa piilee joitakin tunnistettavissa olevia riskejä, suhtautuu Ala-Hakuni tulevaan vuoteen toiveikkaasti.

”Ennustan käytettyjen autojen myynnin kasvavan vuonna 2024. Uskon myös, että käytettyjen autojen keskihinnat saattavat lievästi nousta. Liikenteen sähköistyminen tulee jatkumaan, mutta samalla hyvistä käytetyistä dieselautoista saattaa tulla pulaa, sillä ne ovat edelleen joillekin kuluttajille erittäin varteenotettava vaihtoehto, mutta niiden saatavuus vaikeutuu.”

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

Jarmo Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin. J. Rinta-Joupin pääkonttori sijaitsee Seinäjoella. Maan merkittävimpiin ja arvostetuimpiin kuuluvan vaihtoautokaupan merkkiedustuksiin kuuluu Ford, Kia, Adria, Kabe, Sun Living, sekä Bürstner.