1.11.2021

Sähköllä toimivien autojen myynti on suurinta autoliikeketjun historiassa

Suomen suurimpiin lukeutuvan autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n myyntitilastojen mukaan yrityksen hybridi- ja sähkökäyttöisten ajoneuvojen myynti on jatkanut vahvaa nousua. Täyssähköautoja myytiin jo pelkästään vuoden 2021 toisella kvartaalilla yhtä paljon, kuin edellisenä vuonna yhteensä. Lisäksi 2021 kolmannen kvartaalin myynti kasvoi jopa +193 % eli lähes kolminkertaistui verrattuna edelliseen kvartaaliin.

Hybridiajoneuvojen myynti kasvoi tämän vuoden jokaisella kolmella kvartaalilla. Tammi-maaliskuulta kasvua huhti-kesäkuulle oli +28 % ja huhti-kesäkuulta kasvua heinä-syyskuulle jopa +42 %.

Ketjun tilastojen mukaan molempien käyttövoimien myynnissä on selkeää nousua ja kasvun odotetaan jatkuvan pitkällä tähtäimellä.

Autoilu sähköistyy

”Ketjun hybridi- ja sähköautojen myyntilukuihin vaikuttaa mm. vuodenaika, varaston koko, saatavuus ja hinta. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että edellä mainitun segmentin myyntilukemat tulevat kasvamaan tulevaisuudessa meillä ja maailmalla. Uutuuden viehätys ja uusien teknologioiden älykkäät ominaisuudet kiinnostavat kuluttajia ja esimerkiksi sähköautoilun helppous, latausverkoston kasvu sekä käyttökustannukset tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon. Tulevina vuosina tullaan saamaan enemmän käytettyjä hybridi- ja sähköautoja myyntiin, joten tarjonta kasvaa. Autoilu sähköistyy kovaa vauhtia ja me haluamme olla siinä kelkassa suunnannäyttäjä”, kertoo J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

J. Rinta-Joupin asiakaskunnalle suunnatun kyselyn mukaan vastaajista jopa 33 % olisi kiinnostunut hankkimaan seuraavaksi ajoneuvokseen hybridi- tai sähköauton. Tulos on todella korkea, sillä perinteisimmistä käyttövoimista bensiini sai 36 % ja diesel 24 % kannatuksen.

Kyselyyn vastanneita oli yhteensä 2591.

Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

Kaikki J. Rinta-Joupin myynnissä olevat hybridi- ja sähköautot löydät täältä.