14.1.2020

Suomalainen autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy paransi myyntiään kasvattamalla yksittäisten autojen myyntikappalemäärää vuoden 2019 aikana lähes viidenneksellä.

Käytettyjen ja uusien autojen kauppaan keskittyneen J. Rinta-Jouppi Oy:n vuoden aikana myytyjen autojen kappalemäärä kasvoi lähes 17 prosenttia vuonna 2019. Jos ei oteta huomioon viime vuoden aikana perustettuja uusia toimipisteitä ja laajentuneita toimintoja, kasvoi autojen kappalemääräinen myynti lähes 7 prosenttia edellisvuoden vastaaviin lukemiin verrattuna.

Rinta-Joupin viimevuotinen kasvu tuli vahvasti käytetyistä ajoneuvoista. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan henkilöautojen kysyntä on laskenut yleisesti koko maassa ja niitä ensirekisteröitiin vuonna 2019 Suomessa runsaat viisi prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Rinta-Joupin automyynti vauhdittui viimeisellä vuosineljänneksellä

”Kysyntä myytäviä autoja kohtaan kasvoi kovimman autosesongin, eli kesän kuukausien tasolle loppuvuotta 2019 kohti mentäessä. Kappalemääräinen myyntimme kasvoi pelkästään joulukuussa huikeat 38 prosenttia edellisvuoden vastaavaan kuukauteen verrattuna. Samalla verkkosivujemme kävijämäärissä näimme jopa 21 prosentin kasvun lokakuun ja joulukuun välillä, verrattuna kolmeen aiempaan kuukauteen. Yleisesti liidit ovat meillä olleet kumulatiivisesti noin 4 prosentin kuukausikasvussa alkusyksystä lähtien. Myös alkava vuosi lupaa hyvää autokaupalle, sillä uusien käyttövoimien ajoneuvovalikoimat laajentuvat jatkuvasti ja nyt niitä löytyy myös edullisempaan hintaan vaihtoautopuoleltakin”, J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni toteaa.

Digitaalinen murros isosti tulosten keskiössä

”Viime vuonna panostimme entistä enemmän valikoiman laatuun, sekä digitaalisiin toimintoihin ja markkinointiin. Digitaalisuus, ja sitä kautta tavoitettavuus, avaa koko liiketoiminnan pakan ja paljastaa asioita kiinnostavasti. Ratkaisuja hakiessa on löytynyt uusia haasteita, joihin on edelleen lähdetty etsimään vastauksia. Muutos on ollut niin raju, että se on muovannut strategiaamme ja yrityskulttuuriamme samalla uuteen uskoon. Mutta tuloksia olemme saavuttaneet. Esimerkiksi vaihtoautojen tarjouspyynnöt kotisivuillamme kasvoivat koko vuonna upeat 229 prosenttia, verrattuna edellisvuoteen”, J. Rinta-Joupin toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi kommentoi.

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800