1.9.2020

Käytettyjä hybridiautoja on myyty yli puolet enemmän kuin viime vuonna

Käytettyjen hybridien myynti on tuplaantunut Suomessa tämän vuoden aikana, kertoo autoliikeketju Jarmo Rinta-Joupin tuoreet myyntitilastot. Käytettyjä hybridejä myytiin tammikuusta elokuuhun jopa 54 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Vauhdittunut myynti korostui etenkin kesäsesonkina, sillä kesä-elokuun aikana käytettyjä hybridejä myytiin jopa 138 % enemmän kuin vuosi sitten. Myyntitiedot on kerätty ajalta 01.01.2020 – 31.08.2020.

Suuri osa hybridiautonomistajista tekee virheen, joka pilaa auton jälleenmyyntiarvon

Samalla kun hybridiautojen suosio on räjähtänyt, on omistajien käytännön virheet hybridiautojen takuu- ja huoltoasioissa yleistyneet. J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni kertoo, että moni suomalainen ei ajattele autonsa jälleenmyyntiarvoa pitkällä aikavälillä, huollattaessaan ajoneuvoaan virallisen merkkihuollon ulkopuolella.

”Ihminen saattaa olla onnellinen säästäessään huoltokuluissa pieniä summia, mutta uuden auton takuun kannalta tilanne ei ole optimaalinen, mikäli hybridiauton huolto on suoritettu muualla kuin valtuutetussa merkkihuollossa. Jotkut valmistajat tarjoavat jopa kahdeksan vuoden akkutakuita tiettyihin hybridimalleihin, mutta nämä edellyttävät ennen kaikkea merkkihuoltoliikkeen palveluiden käyttöä pysyäkseen voimassa. Hyvin usein törmätään tilanteisiin, joissa pitkät takuut ovatkin keskeytyneet ennen aikojaan juuri edellä mainituista syistä. Lyhyen aikavälin säästö huoltokuluissa ei kuitenkaan kannata, sillä takuulla on suuri merkitys auton arvoon siinä vaiheessa, kun tekee mieli vaihtaa auto muutaman vuoden sisään uuteen. Joissakin tapauksissa takuun menetys tarkoittaa jopa tuhansien eurojen jälleenmyyntiarvon alenemista, ” toteaa Ala-Hakuni.

Auton täydellisen huoltohistorian merkitys kasvaa vuosi vuodelta

”Toisin kuin yleisesti ajatellaan, auton siisteydellä ei loppujen lopuksi ole kauhean suuri vaikutus auton arvoon. Likaa hoituu kuntoon pesemällä, mutta huoltohistoriaa ei voi jälkikäteen parannella. Ja juuri huoltokirja on yksi merkittävin auton arvoon vaikuttavista tekijöistä. Sen arvo on kohonnut huimasti vuosi vuodelta. Moni ei esimerkiksi tiedä kuinka takuun loppumisen jälkeenkin on mahdollista, että maahantuoja korvaa jotakin auton korjaukseen liittyvää. Kyseinen tilanne kuitenkin edellyttää täydellistä merkkiliikkeen huoltokirjaa. Nykypäivän koventuneen kilpailutilanteen vuoksi ei huoltohinnoissa enää ole juuri eroja, vaan kiristynyt markkina on pitänyt tästä huolen”, toteaa J. Rinta-Joupin toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi.

Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800