11.3.2024

Autoliikeketju J. Rinta-Joupin myyntitilastojen mukaan käytettyjen hybridiautojen myynti on nyt ennätyksellisen korkealla. Tammi-helmikuussa niiden myynti reilusti yli tuplaantui edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Eritoten ladattavat hybridimallit ovat nyt kansan suosiossa.

Jos vuoden 2023 käyttövoimatilastoista etsittäisiin voittajia, olisivat hybridiautot korkeimmalla podiumilla. Niiden myynti käytettynä kasvoi viime vuonna noin 8 prosenttia, kun taas bensiinin ja dieselin pysyi liki samalla tasolla.

Nyt alkuvuodesta käytettyjen hybridiautojen kysyntä on ollut ennätyskorkealla. Tammi-helmikuussa niiden myynti kasvoi hurjat 140 prosenttia edellisvuoden vastaaviin kuukausiin verrattuna.

– Käytetyn auton kauppa on käynyt alkuvuodesta hyvin vilkkaana, niin meillä kuin markkinassa. Hybridit käyvät todella hyvin kaupaksi ja halutuimmista hybridimalleista voi pian olla jopa pulaa, mikäli kysynnän määrä ylittää tarjonnan. On mahdollista, että jo muutaman vuoden kuluessa hybriditeknologialla varustettuja käytettyjä autoja myydään enemmän kuin perinteisiä dieselautoja, pohtii J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Hybridiautoista suomalaiset etsivät enimmäkseen ladattavia versioita. Alkuvuodesta halutuimpia ladattavia hybridiautomalleja ovat olleet Volvo V60, Volkswagen Passat ja Mitsubishi Outlander PHEV.

Toisaalta perinteiset perushybridit ovat myös kasvattaneet suosiotaan. Selkeästi suosituimpia tässä kategoriassa ovat olleet Toyotan luottomallit, kuten Corolla, Auris ja Yaris.

Myyntijohtaja avaa ladattavien hybridiautojen suosion taustalla piileviä syitä.

– Ladattavat hybridit houkuttelevat alhaisten käyttökustannustensa vuoksi. Lataussähkö on perinteistä polttoainetta edullisempaa, ja mikäli esimerkiksi työmatka on lyhyt, pääsee sähkömoottori parhaiten oikeuksiinsa ja ajamisen kulut pysyvät alhaisina. Ladattavat hybridiautot ovat monille myös eräänlainen siirtymä kohti täyssähköautoilua, ja ovathan ne hankintahinnaltaankin yleensä sähköautoja maltillisempia, ja sen vuoksi monelle houkutteleva vaihtoehto, Ala-Hakuni jatkaa.

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

Jarmo Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin. J. Rinta-Joupin pääkonttori sijaitsee Seinäjoella. Maan merkittävimpiin ja arvostetuimpiin kuuluvan vaihtoautokaupan merkkiedustuksiin kuuluu Ford, Kia, Adria, Kabe, Sun Living, sekä Bürstner.