17.4.2023

Moottoripyöräkausi on käynnistymässä ja se näkyy vahvasti J. Rinta-Joupin käytettyjen moottoripyörien myyntitilastoissa. Alkuvuonna* ketjun moottoripyörien myynti on kasvanut lähes kaksinkertaiseksi verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Korkojen nousun ja inflaation vaikutukset moottoripyöräkauppaan ovat selvästi autokauppaa lievemmät.

Kotimainen autoliikeketju J. Rinta-Jouppi Oy tutki käytettyjen moottoripyörien myyntitilastojaan. Vuoden 2023 alku on ollut kaksipyöräisten myynnin osalta historiallisen vahva. Tammi-, helmi- ja maaliskuussa myytiin liki tuplasti enemmän moottoripyöriä kuin edellisvuoden vastaavina kuukausina.

– Helmi-maaliskuu antoi selvää osviittaa siitä, että motoristikansa on hyvissä ajoin jalkeilla. Moottoripyörät liikkuivat hurjaa tahtia, eikä vauhti näytä olevan lainkaan hidastumassa. Halutuimmat yksilöt myydään nyt ja huhti-toukokuun asiakasryntäykseen olemme pyrkineet valmistautumaan huolella. Tulevana viikonloppuna paikalle odotetaan runsaasti moottoripyöräväkeä, kun Espoossa vietetään Rinta-Jouppi Biken avajaisia, toteaa Rinta-Jouppi Biken vastuumyyjä Jari Koskinen.

Kuluttajien ostovoima on kokenut merkittävän kolauksen korkojen noustessa ja inflaation jyllätessä. Ostovoiman heikkeneminen on automarkkinassa selkeästi nähtävissä, mutta käytettyjen moottoripyörien kaupassa vastaava trendi ei näy samalla tavalla.

– Toisin kuin henkilö- tai pakettiautoja, moottoripyöriä ei yleensä hankita välttämättömyyden vuoksi, vaan pikemminkin vapaa-ajan aktiviteetteihin ja harrastetarkoituksiin. Moottoripyörän ostamiseen varaudutaan yleensä säästämällä rahaa etukäteen, ja niiden keskihinnat ovat henkilöautoja alhaisemmat. Moottoripyörät säilyttävät hyvin arvonsa, ja keväällä hankitusta prätkästä voi saada ajokauden päätyttyä kelvollisen summan myytäessä. Näin ollen taloudellinen riski vähenee ja tekee käytetyn moottoripyörän ostamisesta houkuttelevan vaihtoehdon, kertoo myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Alkuvuoden kysytyimpiä moottoripyörämerkkejä ovat olleet Yamaha, Honda ja Harley Davidson. Moottoripyörien vastuumyyjä Jari Koskisen mukaan merkkikohtainen kysyntä on ollut kuitenkin yllättävän tasapainoista eikä mikään merkki ole erottunut selvästi muiden yläpuolelle.

– Moottoripyöriä myydään merkeittäin aika tasaisesti. Se on sinänsä yllättävää, koska motoristeja on yleensä kahta eri tyyppiä. On ne, jotka ovat erittäin uskollisia yhdelle tietyn merkin moottoripyörille ja pysyvät uskollisena sille koko elämänsä ajan. Sitten on ne, jotka vaihtavat merkkiä säännöllisesti ja haluavat kokea aina uusia kokemuksia. Asiakkailta olemme saaneet paljon kiitosta siitä, että valikoimastamme löytyy valinnanvaraa aika lailla joka lähtöön, monesta eri tuoteryhmästä.

*Tilasto kerätty ajalta 1.1.–31.3.2023.

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800