16.6.2020

Maanrakennuskoneiden ja lisälaitteiden kysyntä Suomessa kesäkuun aikana jopa puolet korkeampaa kuin huhtikuun alussa

Huolimatta rakennusalaan kohdistuneista synkistä ennusteista, maanrakennuskoneiden myynnin puolella menee Suomessa nyt poikkeuksellisen hyvin. Autoliikeketjun, Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n konemyyntiin erikoistuneen yksikön, Rinta-Jouppi Machinen tuoreet verkkosivutilastot kertovat kysynnän kasvaneen kesäkuun kahden ensimmäisen viikon aika peräti 52 %, verrattuna huhtikuun vastaaviin viikkoihin (tiedot on kerätty ajalta 1.4. – 14.6. 2020). Yrityksen mukaan huomattavasti kasvanut kysyntä näkyy myös koneiden ja laitteiden myynnissä, sillä kesäkuun alussa yrityksen myytyjen rakennuskoneiden kappaleiden määrä on kasvanut noin 20 % vuoteen 2019 verrattuna.

”Mitä enemmän, sitä enemmän. Positiivinen kehitys kysynnässä on tuonut meille uusia asiakkaita ja konekauppa onkin piristynyt valtavasti, vaikka pari kuukautta sitten tulevaisuuden näkymät kertoivat toista tarinaa rakennusalan kehityksestä. Yrityksemme maanrakennusyksikön liikevaihto on kasvanut kuluneen vuoden huhti- ja toukokuussa noin 27 %, viime vuoden lukuihin verrattuna. Tämä kertoo onnistuneista liiketoimintaratkaisuista ja näyttää, että myynnin kehityksen käyrä on tällä hetkellä ylöspäin”, kertoo J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

”Markkinassa on nähtävissä nousujohteinen piikki. Tämän lisäksi yrityksemme sisäinen, jatkuva myynnin tehostaminen ja uudet palveluratkaisut ovat tuottaneet myös tulosta. Aloitimme kevään alussa uutena tuotteena konevuokrauksen. Tämä on osaltaan tuonut hyvin lisää kysyntää, sekä sellaisia uusia asiakkaita, jotka eivät lähtökohtaisesti halua investoida maanrakennuskoneen pitkäaikaiseen omistajuuteen. Vuokraus onkin erittäin riskitön ratkaisu epävarmoina aikoina, varsinkin jos kohteena on väliaikainen rakennusprojekti, eikä tulevien syksyn urakoiden osalta ole vielä tarkempaa tietoa. Myös erilaiset koneisiin annettavat korkotarjoukset ja osamaksurahoitukset ovat alentaneet etenkin myytäviin koneisiin liittyviä riskejä ja madaltaneet asiakkaiden kynnystä ostaa”, kommentoi Rinta-Jouppi Machinen myyntipäällikkö Seppo Salomäki.

Seppo Salomäki, Rinta-Jouppi Machine, myyntipäällikkö, puh. +358 50 406 5874