3.7.2020

Yhä nuoremmat kiinnostuneita matkailuautoilusta koronakesän aikana

Lisääntyneen kotimaanmatkailun kasvattama matkailuajoneuvokauppa jatkui tasaisen vauhdikkaasti läpi koko alkukesän.  Yhden suomen suurimman autoketjun, Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n verkkosivutilastot osoittavat, että matkailuajoneuvojen kysyntä oli kesäkuun aikana jopa 16 prosenttia korkeampi kuin kuukausi sitten toukokuussa. Samalla oli havaittavissa, että lähes 30 prosenttia matkailuautoista ja -vaunuista kiinnostuneista osui ikähaarukaltaan 25–34-vuotiaiden välille. Tiedot on kerätty ajalta 1. – 30. kesäkuuta 2020.

”Caravan-matkailu mielletään iäkkäämpien ihmisten suosimaksi harrastukseksi. Tilastomme osoittavat kuitenkin, että vain noin 13% matkailuajoneuvoista kiinnostuneista todella ovat tällä hetkellä yli 65-vuotiaita. Lisäksi, miltei puolet, eli 47% kiinnostuneista olivat naisia. On mielenkiintoista, kuinka vuosi sitten markkinoilla mietittiin kuumeisesti, miten hankkia uusia asiakkaita matkailuajoneuvoille ja kuinka saada nuoremmat sukupolvet innostumaan näistä tuotteista. Nyt, koronapandemian vuoksi peruuntuneet ulkomaanmatkat, sekä tästä kaikesta aiheutunut pettymys ovat täysin yllättäen kasvattaneet matkailuajoneuvojen suosiota yhä nuorempien keskuudessa. Tilastomme osoittavat, että matkailusta nauttivat suomalaiset eivät jää lepäämään laakereilleen vaan etsivät vaihtoehtoisia lomaratkaisuja muun muassa asuntoautojen muodossa”, kertoo J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Käytetyt matkailuautot ja retkeilyautot viedään nyt käsistä

J. Rinta-Joupin kesäkuun myyntitilastojen mukaan kaikkien matkailuautojen keskihinta oli kesäkuussa suurin piirtein pienen yksiön verran, eli noin 47 580 euroa. Myytyjen asuntovaunujen keskihinta taas oli hieman yli 26 000 euroa. Kaikista myydyistä matkailuajoneuvoista asuntovaunujen määrä oli vain noin 35 prosenttia. Matkailuautot ja retkeilyautot ovatkin säilyttäneet asemansa halutuimpina tuotteina, vaikka asuntovaunujen kysyntä on noussut entisestään.

”Matkailuajoneuvoja on moneen lähtöön ja tarjontaa markkinoilla löytyy jopa alle 2 000 euron arvoisesta aina yli 100 000 euron ajoneuvoon. Hintaskaala on siis laaja. Esimerkiksi, kesäkuussa myymiemme uusien asuntoautojen keskihinta oli suurin piirtein 72 400 euroa, kun taas käytettyjen 39 600 euroa. Hinta toisaalta selittää, miksi juuri käytetyt, hyvät matkailu- ja retkeilyautot viedäänkin nyt käsistä koko maassa. Tällä hetkellä moni autokauppias tuskailee etsiessään hyviä vaihdokkeja myytäväksi, sillä kotimaanmatkailu käy nyt kuumempana kuin aikoihin ja markkinoilla on huutava pula laadukkaasta kauppatavarasta”, toteaa J. Rinta-Joupin toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi.

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800