21.8.2020

Matkailuautoja myyvän ammattilaisen keski-ikä Suomessa on yli neljäkymmentä vuotta

Yhden Suomen suurimman autoliikeketjun, Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n mukaan suomalaisen matkailuajoneuvomyyjän keski-ikä on 45 vuotta. Yrityksen omien verkkosivutilastojen mukaan matkailuajoneuvojen kysyntä kotimaassa oli kuluvan heinäkuun aikana yli 15 prosenttia korkeampaa kuin kuukautta aikaisemmin kesäkuussa. Huolimatta äkillisestä kysynnän kasvusta, alalla mietitään kuumeisesti keinoja löytää lisää pitkäkestoisia ja motivoituneita työntekijöitä, sillä sitä uhkaa merkittävä vaje etenkin nuoremmista karavaaniasiantuntijoista. Verkkokävijätiedot on kerätty ajalta 1. kesäkuuta – 31. heinäkuuta 2020.

Matkailuautoja ostetaan nyt entistä enemmän, entistä nuorempien toimesta

”Kotimaan matkailuajoneuvomarkkina kasvoi kuluvan kesän aikana merkittävästi ja kysyntä suorastaan räjähti. Omien tietojemme mukaan jopa 30 prosenttia asiakaskunnasta oli kuluvana kesäsesonkina iältään noin 2534-vuotiaita. Sama ilmiö ei kuitenkaan ole nähtävissä matkailuautoja myyvän henkilökunnan ikärakenteessa. Vaikka yhä useampi on kiinnostunut ostamaan matkailuajoneuvon ja osaaville tuote-eksperteille löytyisi nyt tuottoisaa työtä, on alalle ylitsepääsemättömän vaikeaa saada houkuteltua sitoutuneita ihmisiä alan ulkopuolelta”, J. Rinta-Joupin toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi toteaa.

Matkailuajoneuvoja ja koko alaa leimaa hieman vanhanaikainen ja vääristynyt mielikuva

Samuli Edelmannin laulujen rakentamat mielikuvat karavaanareista alkavat olla osittain vanhanaikaisia. Matkailuautoilukuume on herännyt nuorissa ja tuote alkaa olla trendikäs. Valitettavasti alle kolmekymppinen myynnin ammattilainen ei tahdo edes vilkaista matkailuautoon päin. Tuote ei houkuttele ja herättää ennen kaikkea epävarmuutta monessa kokemattomassa myyjässä, jolle vauhdikkaat henkilöautot ovat se oma juttu. Näiden haasteiden vuoksi yrityksemme aloittaakin tänä syksynä uuden caravan-koulutusohjelman.  Tavoitteenamme on palkata kokemattomia työnhakijoita alan ulkopuolelta vakituiseen työsuhteeseen matkailuajoneuvokaupan alalle ja kouluttaa heidät caravan-liiketoiminnan pitkäkestoisiksi ammattilaisiksi. Koulutus tapahtuu osin työssä oppien ja valituille hakijoille maksetaan täysimääräistä myyjän palkkaa ohjelman alusta alkaen”, kertoo J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800