13.5.2020

Yhä useampi on kiinnostunut hankkimaan matkailuauton

Suomalaiset etsivät huhtikuun 2020 aikana matkailuautoja ja -vaunuja verkosta lähes kolme kertaa enemmän kuin vuosi sitten, osoittaa yhden Suomen suurimman autoliikeketjun, Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n verkkosivutilastot. Yrityksen matkailuajoneuvoihin liittyvillä tuotesivuilla havaittiin jopa n. 275% kasvu verrattuna vuoden takaisiin kävijämääriin. Myös yleisesti matkailusta ja elämyksistä kiinnostuneiden kävijöiden osuus kaikista sivuston vierailijoista nousi vuoden takaiselta sijalta 7. aina sijalle 2. Tiedot on kerätty ajalta 1. huhtikuuta – 30. huhtikuuta 2020.

”Tilastomme todistavat sen, että matkailuajoneuvojen kysyntä ei näytä koskevan enää vain kokeneita karavaaniharrastajia. Poikkeusolojen vuoksi matkailuautoista ja karavaanituotteista on nyt kiinnostunut yhä useampi yleisesti matkustamisesta nauttiva suomalainen, joka etsii uusia vapaa-ajanviettotapoja peruuntuneen kesän ulkomaanmatkan tilalle”, kiteyttää J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Matkailuajoneuvojen markkinalla nähtävissä kiihtyvää kasvua

Matkailuajoneuvojen koko maan tammi-huhtikuun myyntimäärissä oli kasvua runsas 9 % viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vastaavan suuruinen kasvu on havaittavissa myös J. Rinta-Joupin tammi-huhtikuun ajan myyntitilastoissa.

”Markkinassa nähtävä kasvu tulee nyt vahvasti käytettyjen puolelta. Kasvaneen, osittain yllättävän kysynnän vuoksi Suomessa alkaakin kohta olemaan jo pula laadukkaista, aiemmin omistuksessa olleista matkailu- ja retkeilyautoista. Moni, kuten mekin, panostavat nyt voimakkaasti ostotoimintaan hankkimalla lisää autoja varastoon yksityisiltä myyjiltä, sillä kysyntä tulee kasvamaan entisestään mitä pidemmälle kohti juhannusta ja kesälomakautta edetään” toteaa J. Rinta-Joupin paikallisjohtaja ja matkailuajoneuvojen asiantuntija Petri Keisala.

Uusia palveluita markkinoiden ajoneuvopulaa helpottamaan

”Alkuvuoden aikana tapahtunut äkillinen myynnin selkeä kasvu on matkailuajoneuvojen kaltaiselle keskikokoiselle markkinalle haastavaa. Kysyntää on, mutta tuotteita on maassa rajallisesti, sillä tätä ei osattu ennakoida. Moni etsiikin nyt etenkin käytettyjä matkailuajoneuvoja, sekä kustannustehokkaita ja joustavia ratkaisuja tällaisen ajoneuvon hankintaan liittyen. Me J. Rinta-Joupilla olemme lähteneet helpottamaan rajallista vaihtoajoneuvopuolen varastotilannetta tarjoamalla käytettyä etsiville asiakkaille uutena palveluna myös uusia matkailuautoja yksityisleasing -sopimusten avulla. Tämä on asiakkaalle riskitön ratkaisu saavuttaa kesälomaunelmansa, sekä matalan kynnyksen tapa tutustua karavaaniharrastukseen. Sopimuskauden lopussa asiakas voi itse päättää lunastaako auton itselleen, vai palauttaako sen liikkeeseen”, kertoo Ala-Hakuni.

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800