3.6.2025
Moni on kuullut puhuttavan viidenkympin villityksestä. Siitä, kuinka elämän ruuhkavuosien jälkeen hankitaan moottoripyörä, haetaan vauhtia ja vapautta arkeen. Mutta onko tämä vain klisee vai oikea ilmiö? Päätimme ottaa asiasta selvää, ja myyntidata paljastaa kiinnostavia havaintoja eri ikäryhmien ostokäyttäytymisestä.
Suomen suurin käytettyjen moottoripyörien kauppias, J. Rinta-Jouppi, analysoi moottoripyörien ostajien ikäjakaumaa pitkällä aikavälillä. Tulokset osoittavat, että viidenkympin villitys ei ole pelkkä myytti.
Yli 40 prosenttia moottoripyörien ostajista on vähintään 50-vuotiaita, ja eniten moottoripyöriä myydään nimenomaan 51–55-vuotiaiden ikäryhmälle. Kokonaiskuvaa tarkastellessa moottoripyöräkuume näyttää osuvan useimmin 46–60 vuoden ikähaarukkaan.
– Moni on haaveillut moottoripyörästä vuosia, ja kun tilanne sen sallii, haave toteutetaan. Moottoripyörä tuo elämään vauhtia, vapautta ja fiilistä. Siksi se houkuttaa erityisesti siinä elämänvaiheessa, kun aikaa ja mahdollisuuksia alkaa olla enemmän, kertoo myyntipäällikkö Jani Hautamäki Tampereen Rinta-Jouppi Bikesta.
Vaikka viidenkympin tienoo korostuu, moottoripyöräkauppa ei ole pelkästään keski-ikäisten juttu. Yli kolmannes ostajista on alle 40-vuotiaita ja asiakkaita löytyy kaikista ikäryhmistä. Hautamäki painottaa, että moottoripyöräily on elämäntapa, joka voi alkaa nuorena tai myöhemmin.
– Moni haluaa pyörän jo parikymppisenä, toiset vasta eläkepäivillä. Moottoripyöräily ei katso ikää, se katsoo asennetta.
Käytettyjen moottoripyörien kysyntä on ollut tänä vuonna poikkeuksellisen kovaa. J. Rinta-Jouppi on kasvattanut moottoripyörien kappalemääräistä myyntiä alkuvuodesta yli 16 % prosentilla viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, ja sesonki on vasta aluillaan.
– Kevät osoitti jo, että nyt kauppa käy kovaa, mutta kesäkuukausina kysyntä yleensä vielä kiihtyy. Valikoimaa on tällä hetkellä runsaasti, joten nyt on hyvä aika tehdä kaupat, Hautamäki vinkkaa.
Moottoripyörien kysyntä on painottunut tänä vuonna edellisvuotta edullisempiin malleihin, ja keskihinta on laskenut noin 700 euroa. Tämä kertoo laajemmasta ilmiöstä: taloustilanne ohjaa ihmisiä harkitsemaan hankintojaan tarkemmin ja kohdistamaan ostot edullisempiin vaihtoehtoihin.
– Näemme tämän selvästi arjessa. Ihmiset haluavat harrastaa ja toteuttaa unelmiaan, mutta eivät ole valmiita sitomaan suuria summia prätkän hankintaan. Vallitseva taloustilanne saa monen miettimään päätöksiä tarkemmin. Siksi kysyntä kohdistuu nyt maltillisesti hinnoiteltuun kalustoon, ja me myös hankimme niitä aktiivisesti myyntiin. Prätkäkaupassa pätee sama kuin autokaupassa. Sitä ostetaan, mikä liikkuu, Hautamäki sanoo.
Tiedotteessa esiteltävät havainnot perustuvat J. Rinta-Joupin käytettyjen moottoripyörien myyntitilastoihin ikäryhmän mukaan ajanjaksolta 1.1.2024–31.5.2025.
Lisätietoja
Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800
Jarmo Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin. J. Rinta-Joupin pääkonttori sijaitsee Seinäjoella. Maan merkittävimpiin ja arvostetuimpiin kuuluvan vaihtoautokaupan merkkiedustuksiin kuuluu Ford, Kia, Adria, Kabe sekä Bürstner.