29.4.2020

Vuoden 2020 huhtikuun aikana myydyt autot liikkuivat vahvasti 10 000 – 20 000 euron hintaluokissa

Yhden Suomen suurimmista autoliikeketjuista, Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n maaliskuun ja huhtikuun 2020 vaihtoautojen myyntiluvut osoittavat, että myytyjen vaihtoautojen keskihinta nousi varovaisista odotuksista poiketen lähes 2 000 €. Suomalaiset ostivat poikkeustilanteesta huolimatta autoja melko korkeista hintaluokista. J. Rinta-Jouppi Oy:n maalis-huhtikuun myynnistä peräti 33% koostui 10 000 – 20 000 € arvoisista henkilöautoista. Saman aikavälin automyynnistä 24% oli 20 000 – 30 000 € arvoisia henkilö- ja matkailuautoja. Tiedot on kerätty ajalta 26. maaliskuuta – 26. huhtikuuta 2020.

Vaihtoautokauppa käy viime vuoden tahtiin

Käytettyjen autojen kauppa käy nyt viime vuoden tahtiin. Vaikka suomalaisia on vahvasti kiinnostanut noin 10 000 – 13 000 € -hintaluokan käytetyt autot, on keskimääräisen käytetyn auton keskihinta noussut nyt huhtikuun aikana yli 15 000 euroon.

”Nyt myydyistä ajoneuvoistamme noin 40% oli vuosimallin 2015-2017 ajoneuvoja, eli melko uusia ja arvokkaita. Ehdottomasti katsotuimmat yksittäiset ajoneuvomallit ovat olleet Mercedes Benz C ja E. Automerkeistä vahvimpia olivat Ford, Toyota, KIA, BMW ja Mercedes Benz. Nyt kun asiakastarve on tunnistettu, tarkoituksemme on nopeasti vastata kysyntään ja kasvattaa kaikkien haluttujen, yksittäisten automallien tarjontaa määrätietoisesti, ostamalla niitä entistä enemmän sekä yksityisiltä, että yrityksiltä lisää varastoon. Kaikesta päätellen, tämänhetkinen maailmantilanne nostaa yksityisautoilun arvostusta ja luo näin myös kysyntää hyville vaihtoautoille”, J. Rinta-Joupin toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi toteaa.

Autokaupassa ostajien markkinat?

Onko autokaupassa nyt ostajan markkinat? Kyllä, toteaa J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni:

”Vaikka huhtikuu yllättikin meidät positiivisesti, on vaihtoautoja tällä hetkellä markkinoilla enemmän kuin kysyntää. Luonnollisesti, tällainen tilanne suosii aina ostajaa. Toimiala pyrkii varmasti vauhdittamaan kysyntää erilaisilla tarjouksilla, sekä myös antamalla autoista normaalia isompia alennuksia. Toisin sanoen, tällä hetkellä autot ovat Suomessa edullisia, jonka lisäksi kauppaa vauhditetaan toimijoiden osalta vielä päälle liimatuilla tarjouksilla. Joten, jos oma taloudellinen tilanne sallii, kannattaa nyt ehdottomasti lähteä autokaupoille”, Ala-Hakuni kommentoi.

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800