25.3.2020

Autoliikeketju J. Rinta-Jouppi Oy:n mukaan autojen myyntitoiminta Suomessa on yhä enemmän etäkauppaa

Autokaupan kivijalassa vierailijat ovat vähentyneet, mutta Suomessa autojen kysyntä ei ole merkittävästi muuttunut alkuvuoden 2020 aikana. Päinvastoin, autoa ostavat turvautuvat nyt entistä enemmän netin asiakaspalveluihin ja hoitavat kaupat kotoa käsin. Yhden Suomen suurimman autoliikeketjun, Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n verkon kautta tulevien asiakaskontaktien määrät ovat kokeneet selvää kasvua tammi-maaliskuussa. Samalla ajoneuvojen kuukausittaiset kotiintoimitukset ovat kasvaneet vuoden 2020 alkupuolella jopa 65%, verrattuna vuoden 2019 kuukausittaisiin toimitusmääriin.

Autojen chat-myynti verkossa kasvattaa suosiotaan jatkuvasti

”Autokauppa on palveluala. Autoa kaupittelevan myyjän on otettava haltuunsa juuri ne kanavat, joissa asiakas ostopäätöksensä kanssa painii, asiakastyytyväisyyden ja kauppiaan oman toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi. Nyt viimeisin selkeä trendi autokaupan alalla Suomessa on netti, sekä erityisesti siellä olevat erilaiset etäkeskustelutyökalut. Sitä kautta hoituu vanhan auton arvon laskeminen, välirahan määrittäminen, vakutuusasiat, sekä rahoitus vaivatta etänä. Meillä, oman verkkosivustomme chat-palvelun kautta tulevat asiakaskontaktit ovat nyt maaliskuun aikana jopa tuplaantuneet vuoden ensimmäisiin viikkoihin verrattuna. Tämä muutos on pakottanut meidätkin panostamaan merkittävästi oman henkilökuntamme digitaalisen myynnin koulutukseen viime aikoina”, J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni kertoo.

Autokauppiaan rooli asiakaspalvelijana korostuu kehityksen myötä

”Tällä hetkellä moni asiakas kokee epävarmuutta auton ostossa, sillä tekniikka ja uudet käyttövoimaratkaisut kehittyvät jatkuvalla tahdilla. Uuden aallon hybridit ja sähköautot ovat monelle edelleen vieraita laitteita. Olemme panneet merkille, että moni kuluttaja turvautuu autonostotilanteissa usein tuttuun ja luotettavaan myyjään, jonka kanssa on asioitu jo vuosia. Auttavan asiantuntijan rooli automyyjän arjessa on korostunut huomattavasti teknologian myötä, mikä asettaa luonnollisesti autokaupan asiakaspalvelulle erittäin korkeat laatuvaatimukset. Myyjien on tiedettävä läpikotaisin kaupiteltavana oleva ajoneuvo, sekä oltava läsnä mitä erilaisimmissa kanavissa, jotta asiakas saa aina parhainta mahdollista palvelua”, J. Rinta-Joupin toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi toteaa.

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800