7.9.2022

Kotimainen autoliikeketju J. Rinta-Jouppi tutki vaihtoautojen myyntitilastojaan selvittääkseen menneen kesän* suosituimmat vaihtoautot. Tilastoista ilmeni, että yrityksen myydyin käytetty auto oli Ford Focus, toiseksi myydyin Volkswagen Golf ja kolmanneksi Skoda Octavia.

Ford Focuksen kysyntä jatkui vahvana, sen ollessa kesän 2022 myydyin käytetty auto J. Rinta-Joupilla. Mallin suosio korostui eritoten pääkaupunkiseudulla, jossa myytiin liki neljännes koko autoliikeketjun Ford Focuksista. Focuksella on ollut vuodesta toiseen vahva asema J. Rinta-Joupin vaihtoautojen markkinassa, sillä se oli myös ketjun edellisvuoden myydyin yksittäinen käytetty automalli.

Vierähtäneen kesän toiseksi myydyin käytetty automalli oli Volkswagen Golf. Sen myynti kasvoi edelliskesään verrattuna lähes kymmenen prosenttia. Golf nousi myyntimäärissä Mercedes-Benz C-sarjan sekä Skoda Octavian ohi vuoden takaiseen verrattuna. Myös automerkkinä Volkswagen oli ketjun toiseksi myydyin.

Kolmanneksi myydyin oli Skoda Octavia, jonka kysyntä laski muutamalla kappaleella kesään 2021 verrattuna. Skodan automalleista Octavia oli selvästi kysytyin, sillä niitä myytiin yli kolme kertaa enemmän kuin toiseksi myydyintä Skoda-automallia, Superbia. Octavian myydyin vuosimalli oli 2017 ja sen kysyntä kasvoi lähes 80 prosenttia.

Vaihtelevasta maailmantilanteesta huolimatta perinteisemmät automerkit ja -mallit pitivät pintansa myydyimpien ajoneuvojen joukossa. Myyntijohtaja Markku Ala-Hakunin mukaan menneen kesän aikana kysyntä kohdistui vahvasti hinta-laatusuhteeltaan vahvoihin automerkkeihin ja -malleihin.

– Kolmen myydyimmän auton kärki ei tule lainkaan yllätyksenä. Ford-valikoimamme on ollut jo pitkään hyvin monipuolinen ja vaihtoehtoja kuluttajalle löytyy käytettynä monessa eri ajoneuvoluokassa. Volkswagenin vahva sähköistyminen on tuonut mukanaan paljon hybridi- ja sähkökäyttöisiä ajoneuvoja, jotka herättävät paljon kiinnostusta kuluttajien keskuudessa. Kaikkia myydyimpiä automerkkejä ja -malleja yhdistää hyvä hinta-laatusuhde, joka vetoaa suomalaisiin autonostajiin.

TOP-5 kesän* myydyimmät automerkit ja -mallit

1.     Ford Focus

2.     Volkswagen Golf

3.     Skoda Octavia

4.     Mercedes-Benz C-sarja

5.     Volkswagen Passat

*Tilastot on kerätty ajalta 1.5.2022–31.8.2022. Tiedotteessa tuloksia verrataan vuoden takaiseen 1.5.2021–31.8.2021 ajanjaksoon.

Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800