2.8.2022

Autoliike J. Rinta-Joupin tekemän tilastoselvityksen mukaan autokaupassa vaihdetaan yleisimmin noin neljä vuotta nykyistä autoa uudempaan vuosimalliin

Kotimainen, vaihtoautojen asiantuntijaketju J. Rinta-Jouppi tutki vaihtoautotilastojaan* viimeisen vuoden ajalta selvittääkseen, kuinka uutta käytettyä autoa suomalaiset etsivät juuri nyt. Yrityksen henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen myyntitilastojen mukaan suomalaiset autonomistajat hankkivat todennäköisimmin noin neljä vuotta nykyistä autoaan uudemman käytetyn kulkuneuvon autokaupoilla asioidessaan. Ostajan edellisestä vuosimallista huolimatta suurimmassa osassa vuoden aikana tehdyistä kaupoista hankittiin 3–4 vuotta uudempi käytetty auto.

Autoliikeketjun myyntijohtaja Markku Ala-Hakunin mukaan Suomessa auton vaihtoväli on yleisesti noin kolmesta viiteen vuoteen. Hänen mukaansa vaihtoväli on osa syy myös siihen, kuinka paljon uudempaan autoon suomalaiset vaihtavat.

– Suomalainen autonomistaja vaihtaa autoaan uudempaan muutaman vuoden välein. Tällä aikavälillä oman auton arvo tai kunto eivät ehdi tippua merkittävästi. Omasta autosta saa siis vielä hyvän vaihtohyvityksen. Samalla muutamaa vuotta nykyistä uudemman, vastaavanlaisen auton myyntihinta on ehtinyt tulla alas jo jonkin verran, joten ajoneuvon päivittäminen tässä kohtaa aavistuksen tuoreempaan ajokkiin on hyvin suotuisaa.

Yrityksen tarkempien myyntitilastojen mukaan viimeisen vuoden aikana tapahtuneissa vaihtoautokaupoissa yleisimmin vaihdettiin vuosimallista 2015 vuosimalliin 2018. Ostetuimmat yksittäiset vuosimallit olivat 2017 ja 2018. Erikoista oli, että pari vuotta vanhoista automalleista vaihdettiin eniten nykyistä autoa vanhempaan vuosimalliin.

– Melko tuoreista vuosimalleista iso osa asiakkaista vaihtoi vuotta tai kahta vanhempaan. Ilmiö selittyy sillä, että näiden asiakkaiden autokäyttötarve on muuttunut, joten seuraavaksi hankitaan esimerkiksi hieman isompi tai paremmin varusteltu ajoneuvo. Samalla tulee hankituksi vuosimalliltaan hieman vanhempi auto, jolloin vaihto hoituu kohtuullisilla kustannuksilla. Usein tuleekin vastaan tilanteita, joissa auton käyttötarve vähenee ja samalla halutaan nimenomaan vapauttaa autosta pääomia, jolloin vaihdetaan uudemman auton tilalle hieman vanhempi ja halvempi vaihtoauto. Pari vuotta vanhan auton omistaja mielletään usein vain potentiaaliseksi uuden auton ostajaksi, mutta näinhän asia ei todellakaan ole, vaan suomalaiset autonostajat ovat hyvin valveutuneita ja osaavat liikkua luontevasti uuden auton ostosta vaihtoauton hankintaan ja päinvastoin.

Mistä vuosimallista vaihdetaan eniten mihin vaihtoautokaupoilla:

2010 --> 2016
2011 --> 2017
2012 --> 2018
2013 --> 2017
2014 --> 2018
2015 --> 2018
2016 --> 2018
2017 --> 2019
2018 --> 2018
2019 --> 2020
2020 --> 2019