Helatorstaina 9.5. autoliikkeemme ovat suljettu!

9.1.2024

Tarkastelimme vuoden 2023 vaihtoautojen myyntitilastoja. Vuoden myydyin automerkki oli Volkswagen ja myydyin automalli Ford Focus. Bensiiniautot säilyttivät asemansa suosituimpana käyttövoimana, kun taas hybridiautojen suosio kasvoi viime vuonna eniten.

Käytettyjen autojen myyntitilastojemme mukaan Volkswagen oli vuoden 2023 myydyin käytetty henkilöautomerkki. Toiseksi parhaiten kaupaksi kävi japanilainen Toyota, ja kolmanneksi Ford, joka vielä kolme edellistä vuotta piti kärkipaikkaa ketjun myydyimpänä automerkkinä.

Myydyimmät yksittäiset henkilöautomallit olivat järjestyksessä Ford Focus, Skoda Octavia ja Volkswagen Golf.

”Kärkikolmikosta löytyvät automerkit ja -mallit eivät sinällään yllätä. Ne ovat koko kansan autoja, joille ominaista ovat luotettavuus ja laatu. Lisäksi ne ovat houkutteleva vaihtoehto 10 000–15 000 euron hintaluokassa, joka kuluttajien keskuudessa on se kaikkein suosituin hintaluokka”, toteaa myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Myydyimmät käytetyt henkilöautomerkit 2023

Myydyimmät käytetyt henkilöautomallit 2023

1. Volkswagen

1. Ford Focus

2. Toyota

2. Skoda Octavia

3. Ford

3. Volkswagen Golf

4. Volvo

4. Mercedes-Benz C

5. Mercedes-Benz

5. Volkswagen Passat

Käytettyjen henkilöautojen käyttövoimien myynnin tarkastelu vuodelta 2023 paljastaa, että perinteiset voimanlähteet hallitsevat markkinaa edelleen. Näistä bensiiniautot olivat suosituimpia vähän yli 50 prosentin osuudella kaikista myydyistä käytetyistä henkilöautoista. Dieselautojen osuus myynnistä oli noin 30 prosenttia.

Vaikka bensiiniautot ovat vahvasti edustettuina markkinoilla, kiinnostus uudempiin käyttövoimiin on kasvussa. Siitä selkeä osoitus on käytettyjen hybridiautojen myyntimäärä, joka kasvoi viime vuonna lähes 10 prosenttia.

”Siirtymä kohti sähköistettyjä vaihtoehtoja on selkeä ja se näkyi viime vuonna myös tarjonnassamme. Sama trendi tulee jatkumaan myös kuluvana vuonna, joten pyrimme pitämään huolen siitä, että valikoimassamme on riittävästi kysytyimmillä voimanlinjoilla varustettuja ajoneuvoja”, kommentoi Ala-Hakuni.

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

Jarmo Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin. J. Rinta-Joupin pääkonttori sijaitsee Seinäjoella. Maan merkittävimpiin ja arvostetuimpiin kuuluvan vaihtoautokaupan merkkiedustuksiin kuuluu Ford, Kia, Adria, Kabe, Sun Living, sekä Bürstner.