4.5.2021

Autojen koeajovaraukset vähenivät viime keväänä lähes kolmanneksella

Kotimaisen autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n tilastojen mukaan yrityksen myytävien ajoneuvojen koeajojen varausmäärät vähenivät vuoden 2020 toisella neljänneksellä noin 29,5 %, saman vuoden tammi-maaliskuun koeajomääriin verrattuna. Viime vuoden ensimmäisellä kvartaalilla toteutuneiden koeajojen määrä oli reippaassa kasvussa loppuvuoteen 2019 peilattuna, mutta määrät lähtivät rajuun laskuun poikkeusaikojen tullessa voimaan maaliskuun jälkipuoliskolla.

”Korona teki tehtävänsä viime vuoden huhtikuun alussa ja autokaupan asiakkaista tuli kovin varovaisia todella nopeasti. Tämä asennemuutos automarkkinassa näkyi etenkin koeajojen puolella rajuna varausten määrien pudotuksena. Kesäkuussa tilanne tosin korjaantui ja ilmapiiri muuttui. Kauppa kävi kovaa tahtia. Ihmisillä oli rahaa säästössä ja loma-ajan turvin löytyi aikaa käydä autokaupoilla. Samalla suurin pelko tartuntavaarasta selvästi laantui, sillä viime vuoden kolmannella kvartaalilla koeajojen varaukset olivat jo lievässä 7 % kasvussa. Loka-marraskuussa varausten määrä kasvoi edelleen kesän vastaavista määristä ja palautui näin ollen lähes alkuvuoden 2020 tasoille”, kertoo J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin koeajot lähes 30 % kasvussa

Rinta-Joupin mukaan autoa ostavien asiakkaiden kesken on tapahtunut selvä asennemuutos vuoden 2021 puolella, kun tarkastelee yrityksen viimeaikaisia koeajotilastoja. Numeroiden mukaan koeajojen varausmäärät olivat kuluvan vuoden ensimmäisellä kvartaalilla vahvassa kasvussa, noin 28 % korkeammalla kuin viime vuoden vuoden vastaavana ajankohtana, ennen korona-aikaa.

”Tuleva kevät ja kesä näyttävät autokaupan osalta erittäin valoisilta. Viime vuoden epävarmuus ei varjosta arkeamme kuten vuosi sitten. Kuluneen huhtikuun aikana varattujen koeajojen määrät olivat noin kolmanneksen verran korkeammalla kuin aiempana kuukautena tämän vuoden aikana. Jos huhtikuuta vertaa viime vuoden vastaaviin lukemiin, on ero huimat 150 %. Myös ostajien käyttäytyminen on kokenut muutoksen ja autoja ostetaan nyt kotiin toimitettuina, näkemättä ja testaamatta, aiempaa enemmän ”, toteaa toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi.

Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

Vaihtoautot: myynnissä olevat käytetyt henkilöautot