15.6.2021

Yrityksen uusien matkailuautojen myynti kasvanut jopa 138 %

Autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n caravan-myyntitilastojen mukaan yrityksen kuluneen vuoden toukokuun kumulatiivinen uusien matkailuajoneuvojen kappalemääräinen myynti on kasvanut yli 120 %, verrattuna viime vuoden vastaaviin lukemiin. Uusissa matkailuautoissa kasvua on ollut peräti 138 %. Koko kotimaan uusien matkailuajoneuvojen markkinan osalta vastaavaa kasvua myynnin osalta alkuvuodesta on hieman yli 42 %.

”Viime vuonna räjähtänyt positiivinen myynninkehitys jatkuu yrityksessämme voimakkaana toista vuotta putkeen ja tällä hetkellä kasvamme koko markkinaa vahvemmin. Kaikkiaan kappalemääräistä myynnin kasvua sekä uusissa, että käytetyissä caravan-tuotteissamme oli toukokuun loppuun mennessä yli 54 %, euroissa mitattuna tämä tarkoittaa yli 10 miljoonaa euroa. Matkailuautokauppa kasvaa jonkin verran vaunukauppaa vahvemmin, mutta faktaa on, että tällä hetkellä käytettyjen ajoneuvojen ohella myös kaikki uudet tuotteet revitään käsistä. Tästä kertoo etenkin se, että myytyjen matkailuajoneuvojemme keskihinta on noussut huikeat 6 000 € alkuvuoden aikana”, kertoo J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Uusissa matkailuajoneuvoissa huomattavia saatavuushaasteita

”Myytävä tavara käy Suomessa vähiin. Suuresta kysynnästä johtuen uusien matkailuajoneuvojen tämänhetkinen tilauskanta ylittää tuotteiden tuotantokapasiteetin. Eli, suuret eurooppalaiset tehtaat ovat käytännössä myyneet myös 2022-mallivuoden tuotantonsa ennakkoon täyteen. Tilanne poikkeaa huomattavasti aiemmista vuosista, jolloin hinnastot julkistettiin normaalisti vasta edellisen vuoden syyskuussa ja vielä maaliskuussa pystyi jälleenmyyjät tilaamaan uutta tavaraa pihaan saman vuoden kesää varten. Jos joku itselleen karavaanin haluaa ostaa, pitää toimia ja nopeasti. Suomi on verrattain pieni markkina, pelkästään Ruotsissa myydään kaksi ja puoli kertaa meitä enemmän matkailuajoneuvoja, Saksan markkina on meitä moninkertaisesti suurempi. Euroopan myyntilastoissa Suomi on sijalla 12. Tämä tarkoittaa sitä, että kun uutta tavaraa valmistuu lisää tehtaalta, menee se suuremmalla todennäköisyydellä muualle Eurooppaan”, kertoo J. Rinta-Joupin toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi.

Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

Vaihtoautot: myynnissä olevat uudet ja käytetyt matkailuautot