26.7.2021

Suomessa ostetaan yhä enemmän autoja chat-myyntipalvelun kautta

Kotimaisen autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n verkkotilastojen mukaan yrityksen kotisivujen chat-palvelun kautta tulevien asiakaskontaktien määrä on käytettyjen autojen myynnin kohdalla kasvanut jopa 32 %, verrattuna viime vuoden vastaaviin lukemiin. Uusien autojen kohdalle kyselyt ovat kasvaneet räjähdysmäisesti peräti 229 %. Tiedot on kerätty ajalta 1.1.–30.6.2020 ja 1.1.–30.6.2021.

”Koronatilanteen ansiosta autoja harkitseva vanhempi asiakaskunta on oppinut luottamaan netin myyntipalveluihin. Esimerkiksi chat-myynnissämme digimyyjä saa kymmeniä asiakasliidejä päivittäin. Tällä hetkellä auton osto viedäänkin aiempaa useammin lähes täysin loppuun asti netissä, lukuun ottamatta varsinaista fyysistä läsnäoloa edellyttäviä toimenpiteitä, kuten koeajoa. Sitä kun ei voi vielä verkon kautta toteuttaa. Uusien autojen kohdalla asiakkaat eivät aina koeajoa kaipaa, joten niiden kanssa kauppa viedään verkossa todella usein loppuun saakka”, toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi kertoo.

Osaavia chat-myyjiä etsitään automarkkinoilla nyt jatkuvasti

Rinta-Joupilla työskentelee kuusi vakituista, digitaalista myyntiä chatin kautta tekevää automyyjää. Tavoite on pysytellä digitalisaation kehityksen rattaissa ja palkata jatkuvasti uusia digimyyjiä. Myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni uskoo, että digimyyjissä ja automyynnin verkkopalveluiden jatkuvassa kehittämisessä piilee merkittävä potentiaali Suomen automarkkinoilla.

”Digimyyjä tekee tällä hetkellä huomattavasti enemmän tarjouksia, kuin perinteinen myyjä. Syinä tähän ovat ostajien siirtyminen entistä vahvemmin verkkoon, ja se että verkkotyökaluilla on yksittäisen myyjän mahdollista hallita saumattomasti useita eri asiakaskeskusteluita samaan aikaan. Tarjousten määrään vaikuttaa myös se, että autokauppa on auki 10–18, kun taas verkossa ostavia asiakkaita saadaan kiinni aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan. Numeroiden valossa on selvää, että kasvustrategian fokus tulee olla digitaalisuudessa. Jatkossa tavoite on parantaa verkkokävijöiden palvelukokemusta, jonka vuoksi digimyyjien määrä tulee kasvamaan. Kasvu tulee muuttamaan ja ohjaamaan toimintaamme myös tulevaisuudessa.”

Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

Vaihtoautot: myynnissä olevat käytetyt autot