• Otamme autosi vaihdossa
  • Kotimainen perheyritys
  • Yli 3000 auton valikoima
  • Autojen kotiintoimitus jopa 24h

8.12.2021

Autokauppa mielletään miesvaltaiseksi alaksi, jossa perinteiset sukupuoliroolit istuvat tiukassa. Näissä mielikuvissa mies nähdään usein autoa ostavan asiakkaan arkkityyppinä ja naisen rooli jää varjoon. Kotimainen autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy selvitti autoliikkeessä asioivilta suomalaisilta millaista palvelua he ovat kokeneet ja millaista he odottavat yleisesti autokaupassa asioidessaan. Lukujen mukaan 32 % naisista kokee saaneensa eriarvoista kohtelua omasta sukupuolestaan johtuen.

Suomalainen autoliikeketju J. Rinta-Jouppi Oy teetti lokakuussa 2021 autoliikkeissä asioiville suomalaisille asiakkailleen kyselyn, jossa tarkasteltiin vastaajien henkilökohtaisia asiakaspalvelukokemuksia ja -odotuksia autokaupassa. Kyselyyn vastanneista naisista lähes 32 % kokee tulleensa kohdelluksi eriarvoisesti sukupuolensa vuoksi yleisesti autoliikkeissä asioidessaan. Miespuolisista vastaajista vain 2,7 % kokee samoin. Yhtiö on aiemmin tänä vuonna tiedottanut automyyjistään noin 94 % olevan miehiä ja ainoastaan 6 % naisia.

HR-päällikkö Marjo Mäkelän mielestä kyselyn tuloksista on selvästi nähtävissä autokaupan miespainotteinen henkilöstörakenne. Hän uskoo ratkaisun autoliikkeiden asiakaspalvelun parantamiseen löytyvän osittain alan sisäisestä asennemuutoksesta:

”Autokauppaan töihin hakevista, ja palkattavista henkilöistä valtaosa on edelleen miehiä. Naisten osuus hakijoista on alle kymmenen prosenttia. Väistämättä naisasiakkaat tulevat siis palvelluksi miespuolisen automyyjän toimesta naispuolista useammin. Autoalan on varmasti perusteltua tarkastella itseään laajemminkin kriittisesti, niin että asiakaskokemuksen laatu sukupuolesta tai muista tekijöistä riippumatta pystytään varmistamaan nykyistä paremmin kaikissa tilanteissa.”

Tutkimuksesta paljastui, että suurin osa vastaajista, jotka haluavat erityisesti palvelua miehiltä autoliikkeessä asioidessaan, perustelevat valintansa miesmyyjien vahvalla asiantuntijuudella. Naisilta palvelua haluavat vastaajat kokevat naispuoliset myyjät ennen kaikkea asiakasystävällisiksi ja asiakkaaseen ennakkoluulottomasti suhtautuviksi.

Myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni kertoo tuloksista käyvän samaan aikaan ilmi mielikuva sekä vahvasti teknisesti asiantuntevasta miesmyyjästä, että empaattisesta naismyyjästä. Hänen mielestänsä autoliikkeiden tulee ottaa asia huomioon asiakaspalvelukoulutuksissa ja uutta henkilökuntaa palkattaessa. Alalle tarvitaan nyt uusia, asiakaspalvelusta ja myynnistä innostuneita ihmisiä, joilla on jo kokemusta hankittuna muilta kaupan aloilta. Myös kaupan alan ulkopuolelta tulevat, ensimmäistä kertaa myynnin parissa työskentelevät ovat Ala-Hakunin mukaan tervetulleita. Hän kertoo, että alalla on nyt tavoittelemisen arvoista muokata asiakaskokemuksia ja mielipiteitä siihen suuntaan, että automyyjä koetaan osaavaksi asiakaspalvelun ammattilaiseksi. Huolimatta myyjän tai asiakkaan sukupuolesta.

 

Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n teettämä tutkimus toteutettiin yrityksen omaan asiakaskantaan aikavälillä 13.10.–24.10.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin ja ovat ostaneet auton Jarmo Rinta-Jouppi Oy:ltä omiin nimiinsä viimeisen kahdeksan vuoden aikana. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 2591 vastaajaa, ja otanta on kansallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

 

Avoimet työpaikat: katso täältä

Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

 

 
Jarmo Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin. J. Rinta-Joupin pääkonttori sijaitsee Seinäjoella. Maan merkittävimpiin ja arvostetuimpiin kuuluvan vaihtoautokaupan merkkiedustuksiin kuuluu Ford, Kia, Mitsubishi, Adria, Kabe, Sun Living, sekä Bürstner.

Takaisin tiedotteisiin