27.10.2020

Autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n aikavälin 01.01-31.09.2020 aikana keräämien myyntitilastojen mukaan loppukeväästä 2020 alkanut matkailuautobuumi jatkui vuoden kolmannella kvartaalilla, heinä-syyskuussa edelleen pirteänä, yhtiön matkailuajoneuvojen myynti kasvoi kyseisellä tarkkailujaksolla 5 %. Huomattava kasvu oli nähtävissä erityisesti uusien matkailuajoneuvojen puolella, jossa myynti kasvoi kappalemäärissä jopa 24 % verrattuna vastaaviin, toisen vuosineljänneksen lukemiin.

”Poikkeustila on nostanut uudestaan päätään rajoittaen matkustus- ja elämysmahdollisuuksia. Näin ollen kotimaan matkailu jatkaa suuren suosion nauttimista. On kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että tämä olisi vain väliaikainen vaikutus, vaan kiinnostus matkailuajoneuvoja kohtaan on tullut jäädäkseen. Sekä naiset, että miehet; perheelliset ja perheettömät; ja etenkin nuoremmat sukupolvet ovat nyt erittäin kiinnostuneita karavaaneilla matkustamisesta. Voisi sanoa, että matkailuautoista on tullut jälleen koko kansan suosima matkustusvaihtoehto”, J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni kertoo.

Rinta-Joupin tilastojen mukaan vuoden suosituin matkailuautomerkki on ollut tähän mennessä Adria, jonka osuus koko vuosimyynnistä kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana on 37 %. Naisten ja miesten välillä ei ollut nähtävissä eroja eri merkkien osalta, sillä 12,15 % naisista ja 17,25 % miehistä olivat kiinnostuneita Adriasta. Seuraavaksi ostetuimpia merkkejä olivat Bürstner n. 17 % osuudella myynnistä, sekä Dethleffs n. 9 % osuudella.

Vuoden 2020 Q1-Q3 Top 5 myydyimmät matkailuajoneuvomerkit:

Adria

Bürstner

Dethleffs

Hymer

Hobby

Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

Matkailuautot: myynnissä olevat uudet ja käytetyt matkailuautot