5.7.2021

Suomessa on ostettu kesän 2021 alussa viime vuotta kalliimpia käytettyjä autoja

Kotimaisen autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n myyntitilastojen mukaan yrityksen kesäkuun aikana myytyjen käytettyjen henkilöautojen keskihinta oli noin 16 000 €. Myytyjen vaihtoautojen keskihinta nousi vajaalla tuhannella eurolla viime vuoden lukemista, jolloin autoliikeketjun raportoitu vaihtoautojen keskihinta kesä-elokuun osalta oli 15 350 €. Aiemmin yritys on tiedottanut, että kesällä 2020 yrityksen myytyjen vaihtoautojen keskihinta nousi noin tuhat euroa totuttua korkeammaksi. Myytyjen käytettyjen autojen keskihinta nousee siis nyt jo toista vuotta peräkkäin. Kun katsotaan koko vuotta 2020, oli ketjun myytyjen käytettyjen henkilöautojen keskihinta 12 800 €.

”Kesä on autokaupan sesonkiaikaa. Tämä näkyy myös toteutuneiden vaihtoautokauppojen tavanomaista korkeammissa myyntihinnoissa. Jo toista vuotta jatkunut elämä koronaviruksen kanssa on vaikuttanut tämänhetkiseen markkinatilanteeseen, sillä usealla suomalaisella on monien peruuntuneiden ulkomaanmatkojen vuoksi aiempaa huomattavasti enemmän säästöjä. Nyt selvästi satsataan arvokkaampiinkin autoihin, sillä rahaa on jäänyt muusta aiemmin suunnitellusta menosta pois. ”, J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni toteaa.

Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n myytyjen käytettyjen matkailuautojen keskihinta tämän vuoden kesäkuussa oli myyntilukujen mukaan myös tavanomaista korkeampi, eli noin 46 000 €. Koko vuoden 2020 ajalta vastaava luku yrityksen osalta oli 36 200 €. Myydyissä käytetyissä asuntovaunuissa keskihinta oli kuluneen kesäkuun aikana 25 000 €:n luokkaa.

”Kotimaanmatkailun suosion räjähtäessä halutaan Suomessa nautittavalta lomalta yhä ylellisempiä puitteita. Lomakokemukseen ollaan valmiita satsaaman enemmän rahaa ja se näkyy myös meillä myytävissä caravan-tuotteissa. Matkailuajoneuvo on kuin hotelli renkailla, eli vain taivas on rajana laatutason suhteen. Autoja ja vaunuja saa eri pituuksilla, eri kokoluokissa, sekä lukuisilla erilaisilla varusteilla ja yksityiskohdilla – lähtien nyt vaikka keittiön kaappien ja vesihanan viimeistelystä. Toisaalta korkeaan karavaanien keskihintaan vaikuttaa myös vahvasti se, että tänä vuonna markkina on käynyt todella kuumana ja myytävistä käytetyistä karavaaneista on ollut suorastaan pulaa. Nopeimmat asiakkaat ovat vieneet parhaat vaihtotuotteet päältä ja näin ollen moni asiakas onkin itselle sopivan käytetyn tavaran loppuessa päätynyt ostamaan täysin uuden ajoneuvon”, toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi kertoo

Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

Vaihtoautot: myynnissä olevat käytetyt autot