8.3.2021

Kotimaisen autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n myyntitilastojen mukaan vuoden 2020 myydyimmät autot olivat vuosimallia 2016 ja 2017. Nämä kaksi vuosimallia muodostivat yli 20 % kaikista ketjun viime vuonna myydyistä käytetyistä henkilöautoista. 2017 vuosimallin autot olivat vain hieman 2016 vuoden henkilöautoja ostetumpia. 2–5 vuotta vanhat autot ovat selvästi suomalaisten mieleen, sillä viiden myydyimmän vuosimallin joukossa olivat vuosien 2014–2018 henkilöautot. Kaikkien 2020 aikana myytyjen käytettyjen henkilöautojen painotettu keskiarvo vuosimallien osalta oli 2011,7.  Tammi-helmikuussa 2021, olivat 2017 vuosimallin autot edelleen ostetuimpien kärjessä.

”Moni on valinnut sellaisen autonostostrategian, että odottavat mieleisensä uuden auton vanhenemista muutaman vuoden ja ostavat sen itselleen heti kun auto saapuu vaihtoautomarkkinoille. Samalla kun käyttövoimat, ja siten autot, ovat kehittyneet nopeasti, ovat myös suomalaiset alkaneet ostaa uudempia vaihtoautoja päästäkseen entistä aiemmin käsiksi uuteen teknologiaan”, J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni kertoo.

Yrityksen vuoden 2020 aikana myytyjen käytettyjen henkilöautojen keskihinta (sis. alv.) oli 12 800 €. Tammi-helmikuussa 2021 vastaava keskihinta oli hieman korkeampi, 13 300 €. Käytetyissä matkailuautoissa myytyjen ajoneuvojen keskihinta oli viime vuonna 36 200 €. Myytyjen pakettiautojen keskiarvohinta 20 600 €.

”Suomessa on kysyntää kymmenen tuhannen euron arvoiselle vaihtoautolle. Viime kesänä huomasimme tilastojemme valossa keskihinnan nousseen jopa 14–15 tuhannen euroon. Vaikka koko vuoden 2020 toteutunut keskihinta ei näin korkealla pysynyt, on keskiarvo silti muutama tuhat euroa korkeampi kuin mitä aiempina vuosina on totuttu. Poikkeusajan tuomat säästöt peruuntuneiden lomien muodossa jättivät suomalaisille ylimääräistä rahaa käteen, jota kulutettiin vaihtoautokauppojen muodossa”, toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi toteaa.

TOP 10 myydyimmät vaihtoautojen vuosimallit koko vuonna 2020

Käytetyn henkilöauton vuosimalli

Osuus J. Rinta-Joupin vaihtoautomyynnistä 2020

10,10 %