11.12.2020

Autoliikeketju J. Rinta-Jouppi Oy aikoo olla Suomen suurin matkailuajoneuvojen myyjä ensi vuonna ja tätä tavoitetta tukeakseen avaa uuden Caravan-myymälän Ouluun.

Autoliikeketju J. Rinta-Jouppi Oy avaa yrityksen 17. toimipisteen vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana Ouluun osoitteessa Takojantie 1. Uusi toimipiste keskittyy erityisesti uusien ja käytettyjen matkailuautojen ja -vaunujen kauppaan.

– Olemme yksi maan suurimmista vaihtoautotaloista ja erityisesti meillä on painoarvoa Caravan-kaupassa. Tällä saralla taistelemme jo nyt maan suurimman kauppiaan asemasta ja uskon, että Oulun toimipisteen avattuamme viemme tittelin kirkkaasti. Pohjois-Pohjanmaa on matkailuautojen ja -vaunujen kaupassa maamme toiseksi suurin alue heti Uudenmaan jälkeen, eli asetumme nyt maantieteellisesti todella keskeiselle alueelle, toteaa J. Rinta-Jouppi Oy:n myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

– Tuomme koko maan valikoimamme Pohjois-Pohjanmaan asiakaskunnan ulottuville – nyt puhutaan useista sadoista uusista ja käytetyistä matkailuautoista ja -vaunuista. Kauppa mistä tahansa ketjun tuotteesta onnistuu uudessa Oulun toimipisteessä tai vaikka kotisohvalta chatin avulla. Auton voi noutaa myymälästä tai se toimitetaan maksutta suoraan kotiovelle, Ala-Hakuni jatkaa.

Vahvat uusien edustukset

Pohjois-Pohjanmaalla on ollut jo vuosia ”musta aukko” keskeisten uusien Caravan-tuotteiden tarjonnassa. Adria, Kabe ja Bürstner ovat kaikki rekisteröintitilaston kärkinimiä Suomessa, mutta niillä ei ole ollut edustusta Oulun seudulla.

– Olen saanut lukuisia yhteydenottoja ja toivomuksia tulla kauppiaana alueelle ja samalla tuoda myös merkkitarjontamme lähemmäksi Pohjois-Suomen asiakkaita, kertoo uuden Oulun toimipisteen myyntipäällikkö Kari Pikkarainen. Pikkaraisella itsellään on varsin hyvä tuntemus Oulun alueen autokaupasta, jossa hän on toiminut eri tehtävissä jo parikymmentä vuotta. – Vedin juuri vuoden verran J. Rinta-Jouppi Oy:n Vantaan Caravan-pistettä ja nyt on hyvä hetki palata takaisin kotiin.

J. Rinta-Jouppi Oy:n merkkiedustukset ovat todella vahvat. Adria on Suomen toiseksi rekisteröidyin tuote sekä matkailuautoissa että -vaunuissa. Bürstner tuo maahan pelkästään matkailuautoja, sijoittuen rekisteröintitilastoissa neljänneksi. Kabe puolestaan on todella vahva premium-tuote sekä autoissa että vaunuissa. Matkailuvaunukaupassa se on tällä hetkellä kolmanneksi rekisteröidyin merkki. – Merkkiemme kokonaisuus on todella hyvä, toisiaan hienosti täydentävä. Kun tähän vielä lisätään ostotoiminta ja laaja valikoima käytettyjä matkailuautoja ja -vaunuja, jotka asiakas voi myös valita koko valtakunnan valikoimastamme, olen lähes varma, että saamme tarjolle Pohjois-Suomen kattavimman valikoiman Caravan-tuotteita, Pikkarainen jatkaa.

Oulun toimipiste tulee myös ostamaan autoja erittäin aktiivisesti. Asiakkaille tarpeettomaksi jääneiden matkailuautojen ja -vaunujen lisäksi J. Rinta-Jouppi ostaa jatkuvasti henkilö- ja pakettiautoja. Caravan-myynnin ja -ostojen lisäksi Oulun toimipiste palvelee koko organisaatiota Pohjois-Pohjanmaan aktiivisena ostotoimistona. – Matkailuajoneuvot ovat juuri nyt erittäin kysyttyjä. Moni asiakas onkin yllättynyt todella positiivisesti tullessaan keskustelemaan matkailuautonsa tai -vaununsa myymisestä, Pikkarainen kertoo.

Caravan-kauppa vahvassa kasvussa

Caravan-kauppa on ollut vahvassa myötätuulessa vuonna 2020. Käytettyjen myynti on kasvanut 10 prosenttia, uusien tehdasvalmisteisten matkailuautojen rekisteröinnit jopa 16 prosenttia ja uusien matkailuvaunujenkin rekisteröinnit 11 prosenttia.

– On selvää, että koronaepidemia on vaikuttanut asiaan: kun ulkomaille ei ole voinut turvallisesti matkustaa, ihmiset ovat panostaneet kotimaan matkailuun, toteaa myyntijohtaja Ala-Hakuni. – Me uskomme, että kotimaanmatkailun suosio jatkuu vahvana myös vuonna 2021 ja jo tästäkin syystä  nyt on juuri oikea hetki laajentaa palveluntarjontaamme Oulun alueelle.

Alati kasvavan toimipisteverkoston ohella Rinta-Jouppi panostaa vahvasti digitaalisiin palveluihin.  Perinteisesti autokauppaa on käyty vain kauppiaan pihasta löytyvillä autoilla, mutta nykyään tarjolla olevaan valikoima kattaa koko maan autot, kun asiakas yhä useammin käy kauppaa ”etänä” verkkosivujen ja vaikkapa chatin avulla. Kaupan jälkeen asiakkaan valitsema auto tai vaunu voidaan toimittaa suoraan asiakkaan kotiosoitteeseen, ilman että asiakkaan tarvitsee vierailla liikkeessä lainkaan.

– Palvelu ja ostaminen tulee tehdä asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Nykyajan kiireiseen elämäntapaan tai vaikkapa pitkiin etäisyyksiin liittyvät haasteet kuuluvat myyjän ratkaistavaksi, Ala-Hakuni vakuuttaa.

J.Rinta-Jouppi Oy kouluttaa uusia Caravan-kaupan ammattilaisia

Rinta-Jouppi käynnisti syksyllä merkittävän rekrytointikampanjan, jonka tavoitteena on kasvattaa uusia Caravan-kaupan osaajia toimipisteisiin ympäri Suomea. – Asia sai suuren huomion medioissa heti kun se lanseerattiin, toteaa ketjun toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi. – Viestimme on, että kiinnostus ja halu oppia uutta riittää pitkälle, työnantaja ottaa vastuun valittujen perehdyttämisestä itse Caravan-toimintaan. Ensimmäiset valinnat palkalliseen koulutusohjelmaan on tehty ja nyt laajennamme haun Ouluun. Etsimme Oulun toimipisteeseemme motivoituneita henkilöitä, jotka ovat – tai joista kasvaa – vahvoja Caravan-myynnin asiantuntijoita. Ensi alkuun rekrytoimme 3–4 myyjää ja lisäksi palkkaamme myyntiassistentteja autokaupan konttoritehtäviin. Ouluun tullaan kasaamaan aktiivinen, motivoitunut ja asiakaspalveluhenkinen ryhmä, jotta asiakaskokemus on alusta alkaen sillä tasolla kuin nykyaikana kuuluukin, Rinta-Jouppi toteaa lopuksi.

Kaikki avoimet työpaikat löydät täältä!

Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

Matkailuautot: myynnissä olevat uudet ja käytetyt matkailuautot