• Otamme autosi vaihdossa
  • Kotimainen perheyritys
  • Yli 3000 auton valikoima
  • Autojen kotiintoimitus jopa 24h

17.8.2022

Huolimatta sähköautojen suuresta suosiosta, suurin osa dieselautoilijoista vaihtaa nykyisen autonsa edelleen käytettyyn diesel- tai bensa-autoon. Näin kertoo autoliike J. Rinta-Joupin tekemä tilastoselvitys, jossa tutkittiin ketjun viimeisen vuoden aikana tehtyjä vaihtoautokauppoja. Toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi muistuttaa, että kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavat uudemmilla käyttövoimilla kulkevien autojen korkeahkot myyntihinnat.

Dieselautoilijoista peräti 80 prosenttia vaihtaa nykyisen autonsa dieselillä tai bensalla kulkevaan käytettyyn autoon vaihtoautokaupoilla asioidessaan. Vain reilusti alle viideosa hankkii dieselauton tilalle hybridin tai sähköauton, kertoo vaihtoautojen asiantuntijaketju J. Rinta-Joupin viimeisin myyntitilastoselvitys*. Tilastojen mukaan sähköautoilijat pidättäytyvät myöskin valitsemassaan käyttövoimassa, sillä heistä noin 60 prosenttia vaihtaa täyssähköön tai hybridiautoon.

Toimitusjohtaja Juha Rinta-Joupin mukaan osa ostajista katsoo ainoastaan sähkö- ja hybridiautojen korkeita myyntihintoja, eikä välttämättä ota huomioon arjen käyttökustannuksia.

– Yhä useampi ostaa sähkö- tai hybridiauton, mutta toisaalta vaihtoautokauppamarkkinasta diesel ja bensa muodostavat edelleen neljä viidesosaa. Kaikille ei uudemman käyttövoiman auto välttämättä sovi, huomioiden käyttötarpeet ja ajetut, pitkät etäisyydet. Toisaalta yhä edelleen moni ostaja katsoo ainoastaan hybridi- ja täyssähköautojen korkeahkoja pyyntihintoja, eikä laske mukaan omia, todellisia käyttökustannuksiaan. Samalla täytyy todeta, että kaikilla ei yksinkertaisesti ole resursseja hankkia näin arvokasta autoa. Näin ollen edullisemman hintapisteen bensa- tai dieselauto on selkeä ratkaisu käytettyä autoa hankkiessa.

Mielenkiintoista oli, että selvityksen antamien lukujen mukaan vain hieman yli puolet hybridiautoilijoista hankkii nykyisen autonsa tilalle sähkö- tai hybridiauton. Hieman alle puolet heistä vaihtavat hybridiautonsa dieseliin tai bensakoneeseen.

– Hybridiauto on kahden eri käyttövoiman risteytys. Osa autoilijoista saattaa vielä kartoittaa todellisia käyttötarpeitaan hybridin hankkiessaan. Myöhemmin hybridiä ajettaessa huomataan, että ehkä sähköä ja latausominaisuutta ei tarvitsekaan. Voi myös olla, että sähkö käyttövoimana ei vain yksinkertaisesti sovi itselle, huomioiden esimerkiksi mahdollisten latauspaikkojen puutteen oman reitin varrella. Jotkut saattavat taasen pistää merkille, että sähköllä pärjäisi omaan arkikäyttöön nähden vallan hyvin ja vaihtavat hybridin täyssähköön.

Mistä käyttövoimasta vaihtaa

Mihin käyttövoimaan vaihtaa

Osuus

Bensa

Bensa

66 %

Bensa

Täyssähkö tai Hybridi

12 %

Diesel

Diesel

56 %

Diesel

Täyssähkö tai Hybridi

16 %

Hybridi

Hybridi

39 %

Hybridi

Bensa

28 %

Hybridi

Diesel

20 %

Hybridi

Täyssähkö tai Hybridi

52 %

Täyssähkö

Täyssähkö

57 %

Täyssähkö

Bensa

19 %

Täyssähkö

Diesel

19 %

Täyssähkö

Täyssähkö tai Hybridi

62 %

*Tilastot on kerätty ajalta 1.4.2021–8.6.2022.

 

Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

 
Jarmo Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin. J. Rinta-Joupin pääkonttori sijaitsee Seinäjoella. Maan merkittävimpiin ja arvostetuimpiin kuuluvan vaihtoautokaupan merkkiedustuksiin kuuluu Ford, Kia, Mitsubishi, Adria, Kabe, Sun Living, sekä Bürstner.

Takaisin tiedotteisiin